Dieta a detox podle Mačingové. Jenom módní hit nebo opravdu funguje?

Mrkev, detoxikace

Hubnutí je fenoménem, který se dotýká mnoha lidí po celém světě. Existuje celá řada nejrůznějších diet slibujících téměř zázračné výsledky, a přesto nespočet lidí trápí nadváha a zejména ženy pak i nespokojenost se svým vzhledem. Navíc se neustále objevují nové a nové diety.

Jednou takovou je i dieta a detoxikace podle Antónie Mačingové, která si získala mnoho příznivců. A to i přesto, že se dle slov autorky vlastně ani nejedná o dietu. Ať je to s touto „dietou“ jakkoli, jisté je, že je o ni zájem. O co jde? V čem je tak výjimečná? A funguje vůbec? Na tyto otázky budeme hledat odpovědi na řádcích níže.

Jak vypadá „dieta“ podle Mačingové?

Detoxikace - zeleninaTato dieta vychází z knihy Antónie Mačingové s názvem „Zhubněte jednou provždy“. Sama autorka se však vyjádřila, že nejde o dietu. Jde o 28 denní detoxikační jídelníček, speciální stravovací program – chcete-li. Má jít o změnu, změnu ve stravovacích návycích a životním stylu, kterou tento program odstartuje. Trvá právě 28 dní, protože tak dlouho trvá dle autorky životní cyklus buněk.

Za 28 dnů tak dojde k hloubkové regeneraci a obnově starých buněk za staré.

Stravovací režim definovaný Mačingovou má podpořit metabolismus a detoxikaci. Má tělu dodat chybějící živiny, zejména minerální látky a vitamíny a také se postarat o jejich lepší vstřebávání z potravy. Slibuje podporu všech vnitřních orgánů a navíc také úbytek na váze. Tento úbytek je však spíše bonusem navíc, primárně o hubnutí nemá jít. Přesto se řada žen do této detoxikace pouští právě s vidinou zhubnutí.

 

Jaké výsledky tato dieta a detoxikace slibuje?

  • úprava krevního tlaku a také hladiny cukru v krvi
  • regulace hladiny cholesterolu
  • zlepšení funkcí štítné žlázy
  • čistější a zářivější pleť
  • snížení otoků dolních končetin
  • zmírnění menstruačních bolestí
  • úleva od potíží klimakteria
  • snížení hmotnosti

TIP: Účinnou detoxikaci skvěle doplní silná směs zelených superpotravin Blendea SUPERGREENS.

blendea_koupit

Dieta nebo ne?

Nejde o dietu v pravém slova smyslu. Více než dietou je program, který Antónia Mačingová definovala, detoxikací.

Antónia Mačingová upravuje jídelníček tak, aby poskytl tělu maximální množství živin. Většina diet totiž dlouhodobě způsobuje nedostatek důležitých živin, tomu se chce autorka vyhnout. Stejně tak se chce vyvarovat nežádoucímu jojo efektu. Má jít o postupnou, ale trvalou změnu stravovacího režimu.

Mrkev, detoxikaceTato netradiční „dieta“ neomezuje množství jídla, jak to známe u klasických diet. Jíst v rámci diety Mačingové můžete tolik, kolik budete chtít. Musí se však jednat o potraviny a pokrmy z definovaného jídelníčku.

A k tomu ještě jedno omezení. Dieta Mačingové zakazuje jíst těsně před ulehnutím. Poslední jídlo si dle ní můžete dát 2 hodiny předtím, než půjdete do postele. Tělo by mělo mít čas jídlo strávit v bdělém stavu.

 

28 denní jídelníček – a dál?

28 denní program detoxikace je jenom začátkem. Tato detoxikace neutralizuje kyselé prostředí, doplní organismu chybějící minerály, stopové prvky a vitamíny. Přináší energii ke změně nezdravého stravovacího režimu.

Na základní 28 denní detoxikační plán by pak měl dle Mačingové navázat tříměsíční proces úpravy stravy.

Druhá část knihy se tak věnuje zdravému stravování. Autorka nabízí dva možné přístupy. Ten první spočívá ve střídání bílkovinových a sacharidových dnů, resp. potravin, které v tyto dny konzumujeme. Druhý předkládá jídelníček podle krevních skupin.

 

Voda na prvním místě

Základním kamenem diety Mačingové je voda, čistá, převařená voda. Denně by měl člověk vypít celkově 3 – 4 litry vody. Antónia Mačingová definuje přesný jídelníček, kdy každý den začíná sklenicí teplé vody.

Detoxikace - pitný režim, voda

Antónia Mačingová slibuje při dodržení svých rad totální revitalizaci organismu. Těšit se dle autorky můžete také na zlepšení činnosti vnitřních orgánů jako je štítná žláza a slinivka.

Detoxikace Mačingové má tělu dodat všechny potřebné živiny, aby získalo energii na pročištění a regeneraci. Především v prvním týdnu se soustředí na pročištění střev prostřednictvím vysokého podílu vlákniny ve stravě. Až druhý týden se očista stává pestřejší díky podílu bílkovin a sacharidů. Mačingová také doporučuje příjem probiotických kultur, například v podobě kysaného zelí.

 

Recepty podle Mačingové

Antónia Mačingová nabízí ve své knize konkrétní recepty, zdravé, chutné a také rychlé a snadné na přípravu. Zakládá si na místních, běžně dostupných potravinách, ale zdůrazňuje nutnost kvality. Upřednostňuje potraviny organického původu.

Jídelníček Mačingové sestává z velké části ze zeleniny. Mačingová využívá detoxikační potraviny jako je červená řepa nebo brokolice, v oblibě má také mrkve, fazolky, celer nebo jablka. Energii dodávají také ořechy nebo med.

Protože je v jídelníčku kladen důraz na detoxikační efekt, doporučuje autorka vedle detoxikačních potravin také detoxikační čaj z ostropestřce mariánského (bodláku).

 

Inspirace pro vás – recept podle Mačingové: Mrkvový perkelt

V jídelníčku Mačingové se mrkvový perkelt vyskytuje poměrně často. Jde o jednoduchý pokrm, který připravíte během pár minut.

Budete potřebovat:

  • mrkev a cibuli
  • pepř, kmín (příp. koriandr či kurkumu), mletý rozmarýn
  • sójovou omáčku, olivový olej a vodu

Příprava pokrmu:

Očištěnou, na kousky nakrájenou mrkev osmažíme na olivovém oleji spolu s nasekanou cibulí. Dochutíme kořením a dle chuti i sójovou omáčkou. Poté zalijeme vodou a dusíme, dokud mrkev nezměkne. Podáváme ještě teplé.

Mrkev, zelenina, detoxikace

 

Nevýhody jídelníčku Mačingové

Dieta a detox dle Mačingové vyžaduje disciplínu a pevnou vůli. To je pochopitelné. Nese s sebou však i další nevýhody, na které upozorňují zejména ti, kteří se nedostali přes 28 dnů detoxikačního režimu.

Jídelníček je postavený na několika základních potravinách (mrkev, červená řepa, fazolové lusky, vajíčka, olivový olej, ořechy, med aj.). Pokud vám některá z těchto potravin nesedí, těžko za ni budete hledat náhradu, protože jídelníček nepracuje s alternativami. Svoji cestu si tak v této detoxikaci nenajdou ani alergici.
Sama autorka nedoporučuje zaměňovat ani jednotlivé pokrmy v jídelníčku a také nedoporučuje některá z jídel vynechat.

Zatímco lidem orientovaným na masové pokrmy, nevyhovuje vegetariánské zaměření první dnů detoxikace, vegetariánům zase nesedí pokrmy z masa zařazené v druhé polovině jídelníčku.

Náš názor je takový, že každá detoxikace by měla být individuální. Vždy je potřeba zvážit své individuální zvyky, denní režim, trávení i aktuální zdravotní stav. Dieta Antónie Mačingové jistě sedí na míru své autorce, ale nemusí sedět každému. 

 

Přehled použitých zdrojů

a také kniha:

  • Antónie Mačingová: Zhubněte jednou provždy.

Detoxikační smoothie - banán

 

Další články na našem blogu:

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář

13 komentářů
Valerie píše 31.1.2017

Dobrý den, Radko, chtěla bych se zeptat, jestli jste tento detox sama zkoušela nebo znáte někoho takového? Zajímalo by mě, jak se lidé cítí po dokončení kůry… když se podívám na složení sojovky, tak mám trochu pochybnosti o tom, že je to zdravé 🙂 Není lepší nějaká kratší detox kůra bez pevné stravy, jako třeba Neera nebo ovocné nápoje? Děkuji za odpověď. Valerie

Odpověď
    Radka Křivánková píše 27.2.2017

    Dobrý den, Valerie, díky za dotaz. Jak píšu: „Náš názor je takový, že každá detoxikace by měla být individuální. Vždy je potřeba zvážit své individuální zvyky, denní režim, trávení i aktuální zdravotní stav. Dieta Antónie Mačingové jistě sedí na míru své autorce, ale nemusí sedět každému.“ Já osobně si nedokážu představit, že dodržuji přesně daný jídelníček někoho jiného. Na druhé straně Mačingová nabízí super tipy a chutné recepty, které se dají využít v každém typu detoxikace. Obdobně jako s Mačingovou to mám s dalšími striktními dietami/detoxikacemi, tedy i tou bez pevné stravy. Podle mě nemůže žádné detoxikaci uškodit, když se člověk zakousne třeba do jablka.:-)

    Odpověď
    Jana píše 12.3.2017

    Já právě jedu 12 den detoxu od AM. Už jsem ho měla poprvé v r. 2012 a vyléčila jsem si refluxní nemoc jícnu, alergie, ekzémy a astma. Za mně to nejlepší, co jsem pro sebe za 55 let mohla udělat.Byla jsem nemocná 20 let a nikdo mi nemohl pomoci a jen do mě cpali léky a vakcíny.Nyní si ten detox užívám.

    Odpověď
      Radka Křivánková píše 20.3.2017

      Jano, děkuji, že sdílíte své zkušenosti. Určitě se budou našim čtenářům hodit.

      Odpověď
      Janina píše 7.7.2017

      Dobrý den,
      právě jsem začala 4. den detoxu a váš komentář mě neuvěřitelně nabudil k pokračování. Již tzv. od miminka bojuji s atopickým ekzémem, akné a alergiemi, obzvláště na pyly a zvířecí srst, a od této změny stravovacích návyků si slibuji zlepšení nebo i úplné vymizení potíží.
      Podporuje mně i moje maminka, které je 54 let, společně si vaříme, ona už několik let bojuje s poruchou štítné žlázy (hypofunkcí).
      Jen se chci zeptat, jestli jste v prvních dnech neměla nějaké vedlejší účinky, jako je například bolest hlavy, únava, bolest svalů, ospalost (tu přičítáne vyřazení kávy, kterou pijeme i 2x denně)?
      Ať se vám i nadále daří!

      Odpověď
Irena píše 3.4.2017

Do detox.cyklu jsem se poprvé pustila ted s přítelem..mě je 43 let jemu 40..jsem naprosto unešena a spokojena,,a věřím,,že zdárně zdoláme 28 dní..ted jsme na 8 🙂 všem doporučuji,,a ujištuji vás,,že účinkuje tato detox.metoda skvěle..DOPORUČUJI!!

Odpověď
Petra píše 23.5.2017

Ahoj čtenáři,

já sama se již 3/4 roku stravuji, dle zásad, které ve svých knihách uvádí paní Mačingová a mohu všem vřele doporučit. Cítím se skvěle. Netrpím již žádnými virózami ( mám 2 dítě a před Mačingovou jsem od nej stále přebírala veškeré vir. onemocnění) , mám vyrovnanou hladinu všech minerálu, vitamínu a ostatních látek potřebných pro zdravé fungování mého těla (několikrát potvrzeno v krevním obraze). Úbytek na váze bez cvičeni o 2 konfekčních velikosti (ze 40 na 36) a stále si tento trend držím. 1 měsíc byl hodně o zvyku. Mým největším motorem bylo dosazeni změny a povedlo se. Dnes si už nedovedu představit, ze bych se vrátila ke starým stravovacích návykům. Hlavně se vrátit nechci, protože mi je nyní moc dobře a mám ze sebe radost, ze jsem se dokázala změnit. Postupně na tuto stravu převádí i své dítě.

Odpověď
    Radka Křivánková píše 17.6.2017

    Petro, děkujeme za komentář. Jistě přijde vhod všem, kdo se pro tuto dietu rozhodují…

    Odpověď
    Janina píše 7.7.2017

    Dobrý den Petro,
    jistě již máte praxi, tak se vás chci zaptat, kdy je vhodné opět zařadit kávu, kterou si jako béčko musím během detoxu odpustit, či jestli se jí musím vzdát i po následující 3 udržovací měsíce?

    Ať vám i vaší rodině chutná

    Odpověď
Vojta píše 23.8.2017

Milé čtenářky,

jsem muž, 48let a stravuji se podle „Mačingové“ už 8 měsíců.
Plně souhlasím se vším co uvedla paní Petra, přesně to funguje i u mě. Tím chci potvrdit, že tento stravovací plán , který paní Mačingová vytvořila, funguje bez rozdílu pro muže i ženy každého věku (tedy i pro děti, obzvláště vhodné, pokud jsou obézní – „mor“ dnešní doby).Sám jsem zhubnul 14kg, přes břicho 13cm, v pase 10cm. Za 20 let jsem vyzkoušel různé diety, ale se žádnými jsem nedosáhl takového výsledku. Tak jako Petra, ani já se nechci vracet k dřívějšímu způsobu stravování.

Co se týče poznámky autorky článku, paní Radky K. musím podotknout, že k dosažení detoxu těla není možné dosáhnout, pokud bude člověk upřednostňovat své dosavadní a často nevhodné zvyky. Právě tyto nevhodné stravovací návyky způsobují zanášení těla a následné oslabení imunitního systému – alergie-nádory-rakoviny. Způsob stravování paní Mačingové je vhodný pro každého, hlavně pro ty, kteří trpí kromě nadváhy i nemocemi. Zdravotní stav se výrazně zlepší už po prvních 28 dnech.Potvrzeno mnoha ohlasy těch, kteří to vyzkoušeli. Co je tedy pro někoho problém ? Zvyknout se na nové chutě ? Opustit ne čas vepřo-knedlo-zelo ? Začít jíst více zeleniny, či ovoce ? Disciplýna vůči své osobě ?

To úsilí za to stojí…..nevěříš ? Tak to vyzkoušej a uvidíš.

Odpověď
    Radka Křivánková píše 29.8.2017

    Dobrý den Vojto, děkuji za komentář a názor. Vážím si ho. Chápu, že zkušenosti jsou pro člověka to nejcennější. Věřím, že každý to má trošku jinak a na každého funguje něco jiného. Také věřím, že naslouchat svému tělu se vyplatí nebo že při sestavování jídelníčku se vyplatí respektovat vlastní chutě. Najde o nezdravé chutě (o těch píšeme jinde), ale pokud někdo prostě nemá rád třeba mrkev, těžko mu bude vyhovovat jídelníček s množstvím mrkve (jakkoli je prospěšná). Z mého pohledu by pak bylo lepší vybrat si jiný – zdravý jídelníček, který mu bude víc sedět. Ale je to jen můj pohled a mé preference.

    Odpověď
Lucie píše 8.1.2018

Dobrý den,
také jsem vyzkoušela tento detox. Ani ne tak kvůli sobě, jako kvůli své mamce, která to chtěla vyzkoušet, ale sama do toho nechtěla jít. V době, kdy jsme to spolu dodržovaly jsem chodila na vysokou a měla jsem k tomu brigádu. Abych si nemusela nosit i oběd (a i proto, že jsem si nevěřila, že to vydržím), tak já osobně jsem dodržovala jen snídaně, svačiny (dopolední a odpolední) a večeři, obědy jsem měla buď v menze nebo doma – ale klasický oběd (ne podle Mačingové). Za 28 dní jsem se cítila lépe, lehčeji, neměla jsem tolik chuť na sladké a shodila jsem 7 kg, moje mamka shodila 12 kg. Kamarádka, která to taky dodržovala o něco později shodila +-10 kg. Po ukončení 28-dnů jsem si stále chystala jídla z jídelníčku, semtam si to udělala trochu jinak nebo si dala něco od babičky. Každopádně už je tomu asi 8 let co jsme to drželi a od té doby jsem HODNĚ polevila a chci se k tomu opět vrátit. Protože z vlastní zkušenosti vím, že i když jsem to nedodržovala na 100 %, tak jsem se cítila zdravotně lépe.

Odpověď
    Lukáš Chládek píše 11.1.2018

    Dobrý den, Lucie,

    těší nás, že máte s dietou vesměs pozitivní zkušenost. Pokud chcete co největší úbytek váhy, doporučuji držetzásady na 100%. Výsledky budou rychlejší a výraznější. Pokud máte méně času, doporućím i českou proteinovou dietu KetoMix, která funguje na stejném principu, ale vše je již připravené, což šetří hlavně čas a vše je velice praktické. Cenově tato dieta vyjde stejně, jako vlastní příprava jídel.. Více zde https://www.slimming.cz/ketomix/

    Přeji hezký den a rychlé dosažení cíle.

    Odpověď
Odeslat odpověď