5 kroků, kterými přelstíte nezdravé chutě

Sladké, chuť na sladké

„Chuť na něco dobrého“ – zná ji asi každý z nás. Zatímco někteří takovou chuť zažijí zřídka, pro další se může stát noční (i denní) můrou. Pokud si jednou za čas dáme něco nezdravého, organismus se s tím bez obtíží popere. Pokud však hřešíme příliš často, výsledkem rozhodně nejsou příjemné pocity, spíše naopak. Nezdravé chutě se mohou stát až nutkavé, na nezdravých potravinách a tzv. dobrotách lze dokonce vybudovat závislost. Výsledkem je pak snížená kondice, problémy s trávením, zhoršený metabolismus a také vyšší tělesná hmotnost. Chuť na něco dobrého tak ve finále vede až k psychické nespokojenosti a zdravotním potížím. Co s tím?

Přinášíme vám návod, jak s nezdravými chutěmi zatočit. Pomůže vám také s orientací v tom, co je pro vaše tělo skutečně dobré a co ne.

Začneme však od začátku – tedy „Co jsou to vlastně ony chutě?“

Za vším hledej chuťové pohárky…

Chuť je jedním za základních lidských smyslů. Patří také k prvním smyslům, prostřednictvím kterých člověk poznává okolní svět. Proto batolata všechno strkají do pusy a ochutnávají.

Chuťové vjemy zprostředkovávají receptory označované jako chuťové pohárky. Jsou uloženy v dutině ústní, zejména na povrchu jazyka. Abychom si chuť udrželi dlouhodobě, chuťové pohárky se neustále obnovují.

Co jsou to chuťové pohárky?

  • Jde o složité orgány, složené z několika druhů buněk, propojené několika desítkami nervových vláken.
  • Každý dospělý člověk má v dutině ústní, na jazyku a hltanu, celkem asi deset tisíc chuťových pohárků.
  • Každý chuťový pohárek funguje přibližně deset dnů – aby zanikl a vytvořil se nový.

Jak fungují chuťové pohárky?

Chuťové pohárky reagují na chemické látky rozpuštěné ve slinách. Potrava, která chutná, vyvolává příjemné pocity, ale stimuluje také tvorbu žaludečních šťáv. Proto se také zpravidla lépe tráví.

Pohárky na povrchu jazyka dokážou rozlišit čtyři základní chutě – sladká, slaná, hořká a kyselá. Chuťové dojmy vznikají většinou kombinací těchto chutí.

01_chuteSladká chuť bývá první, kterou pociťujeme. Je to proto, že chuťové pohárky reagující na sladkou chuť se nacházejí většinou hned na špičce jazyka. Na slanou chuť reagují pohárky umístěné na bocích přední části jazyka. Vzadu na boku jazyka se nacházejí pohárky, které registrují především kyselou chuť. Zadní část jazyka obecně patří chuti hořké.

Chuť je značně individuální a také adaptabilní. Intenzita chuti se časem snižuje. I na tu nejvýraznější chuť si postupně chuťové pohárky zvyknou a chuťový požitek se tak utlumí. Chuťové vjemy neovlivňuje jenom čas, po který je potrava vystavena chuťovým pohárkům, ale také teplota potravy. Významnou roli ve vnímání chuti hraje i čich a čichové receptory. Chuťové preference se v průběhu lidského života mění. Pokud se mění náhle, můžou být projevem některých zdravotních problémů.

 

detoxikace těla

I zelenina a ovoce poslouží, když honí mlsná. Navíc zdravě!

Návod jak zvládnout nezvladatelné chutě

Co dělat, když vás náhle přepadne chuť na nějaký dortík, koláček, dezert, nějakou křupavou dobrotu, něco strašlivě slaného, mastného a nezdravého? Jak přelstít své vlastní chuťové pohárky? Tady je návod krok za krokem.

1. Dejte si čas, nedělejte z chutí automatický zlozvyk

Jakkoli jsou chutě silné, nechte je chvíli být. Zkuste odolat alespoň deset minut. Jde jenom o chvilku, která však může nežádoucí chutě utlumit. Navíc si nevybudujete zlozvyk v podobě automatického uspokojení nezdravých chutí.

Chuť na sladké - dejte si na čas

2. Zkuste chutě přelstít, možností je několik

První pomoc proti nezdravým chutím? Existuje. Má podobu výrazné zubní pasty a zubního kartáčku. Jednoduše si vyčistěte zuby. Ať máte chuť na cokoliv, rozhodně vás to nebude po vyčištění zubů tolik lákat.

Můžete vyzkoušet i peprmintovou žvýkačku, která má podobný efekt jako zubní pasta.

Pomoci může i aromaterapie. Chuťové receptory jsou propojené s těmi čichovými. Uspokojíte-li ty čichové, nepřímo tak můžete uspokojit i ty chuťové. Jak? Přičichněte si k něčemu příjemnému. Může jít přímo o koncentrovaný esenciální olej – stačí otevřít lahvičku a oddat se opojné vůni. Sáhnout můžete třeba po vůni pomeranče, jasmínu, růže, máty nebo jiných bylinek.

3. „Hlad je převlečená žízeň“

Pokud vás trápí neopodstatněný hlad, zkuste ho prostě zapít sklenicí vody. Možná si tělo skutečně říká o tekutiny, jen to neumíte rozeznat.

Žízeň, hlad, voda

4. Rozhýbejte to

Fyzický pohyb, jakýkoliv sport a cvičení pomáhají zvládat nezdravé chutě. Potvrzují to i vědecké výzkumy. Popadla vás mlsná? Vyrazte si zaběhat, téměř jistě se po běhání budete cítit lépe, dokonce možná zapomenete na své chutě. Pohyb vyvolává produkci látek, které způsobují pocity spokojenosti. Spokojenost pak už nebudete muset hledat v jídle.

Sport, pohyb, detoxikace, hubnutí

5. Snažte se svým chutím porozumět

Chutě se dají vysvětlovat různě. Známá psychoterapeutka Doreen Virtue například tvrdí, že chuť na smetanovou zmrzlinu a obecně krémovité potraviny značí nejistotu a úzkost. Jemná chuť zklidňuje. Právě zklidnění má být tím, co potřebujeme, pokud máme chuť na zmrzlinu. Také touha po sladkostech se dá spojit s touhou po sladkých pocitech, něčem příjemném a zklidňujícím.
Chuť na křupavé slané brambůrky má být zase způsobem, jak uvolnit napětí v těle. Čelisti, které zpracovávají křupavé jídlo, umožňují vybití energie a nežádoucího napětí obdobně jako je tomu například při boxování na boxovacím pytli.

Za pikantní chutí dle Doreen Virtue zase stojí touha po zážitcích, vzrušení a něčem novém. Jde o „chuť na změnu“./2/

02_chute_meditace

Pokud lépe porozumíte svým chutím, odhalíte, co se za nimi skrývá. Snáze se pak s nimi vypořádáte. Nemusí přitom jít jenom o pocity a psychické rozpoložení.

Dle další teorie, za kterou stojí doktorka Tori Hudson, mohou nezdravé chutě poukazovat na nedostatek některých minerálů v těle. Touha po čokoládě má například znamenat to, že tělu chybí hořčík. Hořčík přitom tělu můžete dodat i v podobě zdravých potravin./3/

Více se dozvíte v samostatném článku: Co prozradí nezdravé chutě?

Nezdravé chutě mohou být také odrazem nezdravého jídelníčku a životosprávy. Mohou souviset s nepravidelným příjmem potravy, přejídáním nebo naopak drastickou dietou. Mohou zrcadlit také příjem nekvalitní stravy nebo nadměrnou konzumaci kávy a černého čaje. V neposlední řadě mohou být chutě, zejména nové, nezvladatelné a měnící se, také projevem některého onemocnění, například onemocnění štítné žlázy.

 

Mohly by vás zajímat i další články našeho blogu:

Přehled použitých zdrojů:

/1/ Paulík, Karel: Psychologie lidské odolnosti. Grada 2010

/2/ http://www.novinky.cz/zena/zdravi/245837-co-o-nas-prozradi-neodolatelne-chute-a-jak-je-uspokojit.html

/3/ http://natureworksbest.com/naturopathy-works/food-cravings/

/4/ http://zeny.e15.cz/clanek/pro-zdravi/vse-o-chuti-aneb-proc-milujeme-nezdrave-pokrmy

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář