6 jednoduchých triků na zrychlení metabolismu

Žena, která se směje

Metabolismus, neboli látková přeměna, představuje celý komplex mnoha různorodých biochemických reakcí. Zajišťuje přeměnu energií tak, aby byly zajištěny základní životní funkce. K charakteristickým znakům metabolismu přitom patří jeho přizpůsobivost, neustále se mění a vyvíjí v závislosti na vstupních podmínkách.

Proto dochází i ke zpomalování metabolismu, například nepřiměřenými dietami a hladověním. Metabolismus šetří energii a ukládá ji do tukových zásob. Místo hubnutí tak přichází nežádoucí jo-jo efekt.

Metabolismus lze na druhé straně také zrychlit. V tomto článku se dozvíte, jak zrychlení metabolismu dosáhnout. Představíme vám šest jednoduchých, ale vysoce účinných triků.

Zrychlení metabolismu je jednodušší, než si myslíte…

Proč usilovat o rychlejší metabolismus?

Metabolismus mj. znamená využití energie, která se získala zpracováním přijatých živin. Energie je potřebná na to, aby lidský organismus fungoval. Díky energii mohou probíhat základní životní funkce, ale také pohyb, fyzická nebo psychická činnost.

Rychlejší metabolismus se odráží v efektivnějším využití živin. Čím rychleji pracuje, tím více spálí tělo kalorií během daného časového intervalu. Čím rychlejší je metabolismus, tím méně energie se ukládá v podobě tukových zásob.

V tomto článku se zaměřujeme na praktické tipy na zrychlení metabolismu. Tady jsou!

Trik č. 1: Nehladovějte a nepřejídejte se, jezte s rozumem

a11 probiotika jogurtJiž byla řeč o tom, že hladovění lidskému organismu neprospívá. Extrémní diety vedou jenom k tomu, že tělo přepne metabolismus na úsporný mód. Energii, kterou mu dodáte v podobě stravy, bude ukládat do tukových zásob. Metabolismus se zpomalí, takže budete muset vynaložit mnohem více námahy, abyste spálili přijatou energii a začali využívat energii uloženou v tukových buňkách.

Platí to však i naopak. Pravidelný příjem výživné potravy dokáže metabolismus rozpohybovat. Nejde samozřejmě o přejídání, ale tolik doporučované jedení po menších porcích několikrát denně. Množství a počet porcí za den je individuální. Dle výživových specialistů by však denní jídelníček měla tvořit alespoň tři jídla, mezi nimi pak mohou být i svačinky. Dlouhodobý hlad je zabiják hubnutí i celkové kondice.

Trik č. 2: Pijte a popíjejte

Voda je nezbytná pro správné fungování celého organismu, ani metabolické procesy se bez vody neobejdou. Má-li metabolismus fungovat na plné obrátky, je třeba dostatečně pít.

Nejlepším nápojem je čistá pramenitá voda. Avšak existují i nápoje, které mohou metabolismus rozproudit ještě víc. Jde například o zelený čaj, který se pyšní obsahem antioxidantů nebo katechinů s protizánětlivými vlastnostmi. Metabolismus dokáže nastartovat také zázvorový čaj, citronová šťáva nebo jablečný ocet.

Více najdete v článcích:

 

b_pohyb
Trik č. 3: Buďte aktivní

Svalová hmota je energeticky náročnější než tuková tkáň. To znamená, že člověk s vyšším podílem svalové hmoty spálí více energie než ten, který má místo svalů tuky. A to se ani nemusí hýbat. K vytvoření svalové hmoty je však pohyb potřeba.

Slovy lékaře a obezitologa z III. interní kliniky LF UK a Všeobecné fakultní nemocnice Martina Matoulka, Ph. D: „Jedinou cestou jak zrychlit metabolismus je postupně vybudovat svaly. Tím se zvýší zastoupení tkáně, která v době klidu pálí energii.“/1/

Trik č. 4: Dopřejte si dostatek spánku

b_spanekStejně tak, jako je pro správný chod organismu důležitý pohyb, je důležitý i odpočinek v podobě kvalitního spánku. Kvalitní, nepřerušovaný a dostatečný spánek se odráží také ve funkčním metabolismu.

Lidské tělo každý den potřebuje 6 – 9 hodin kvalitního spánku. V případě, že má spánku nedostatek nebo je nekvalitní, dochází ke zpomalování metabolismu.

Nedostatek spánku způsobuje tělu stres, i ten se negativně podepisuje na rychlosti metabolismu.

Trik č. 5: Žádný stres a… usmívejte se!

Stres je všudypřítomnou součástí moderního života. Je však také nepřítelem, nepřítelem zdraví, hubnutí nebo detoxikace. Může být příčinou hormonálních výkyvů, nárůstu tukové tkáně na úkor svalové hmoty, a tím také snižování rychlosti metabolismu. (Pokud ve stresu hubnete, ztrácíte svalovou hmotu. Postupně sice nabývá vaše tuková tkáň, ale ta je oproti svalům lehčí.)

Pokud hledáte cesty, jak zrychlit metabolismus, zkuste alespoň na chvíli zpomalit. Zbavte se stresu, věnujte se relaxaci, dopřejte si wellness rituály.

A nezapomeňte se usmívat. Smích má celou řadu prospěšných účinků. Zahání stres, vyrovnává hormonální hladinu, uvolňuje svaly, podporuje krevní oběh a zlepšuje zásobení tkání kyslíkem. Jednoduše, smích podporuje dobré zdraví, duševní i fyzické, a dle výzkumných studií také zrychluje metabolismus.

Žena, která se směje

Trik č. 6: Očistěte střeva

Podmínkou správného fungování metabolismu jsou správně fungující střeva. Myslete na svá střeva a střevní mikroflóru. Tu podpoří probiotika a prebiotika. O vnitřní očistu střev se zase postará vláknina, která by měla být nedílnou součástí každého zdravého jídelníčku.

Chcete vědět více? Další informace najdete například ve článcích:

 

 

Přehled použitých zdrojů

/1/ http://ona.idnes.cz/zpomaleny-metabolismus-hrozba-vecnych-dietarek-fup-/dieta.aspx?c=A120907_092548_dieta_pet

/2/ http://ona.idnes.cz/sedm-tipu-pro-zrychleni-metabolismu-a-snadnejsi-hubnuti-pkr-/dieta.aspx?c=A080422_112532_hubnuti_bad

/3/ http://www.kulturistika.net/metabolismus-lze-ho-ovlivnit

/4/ http://dieta.vitalia.cz/clanky/dietou-metabolismus-nezrychlite-zkuste-jogu/

[Celkem: 1    Průměr: 2/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář