Získejte e-book MOJE BLENDEA zdarma!

V e-booku se dozvíte vše o detoxikaci a její nutnosti pro zdraví organismu + tipy na 11 svěžích smoothie a fit receptů pro detoxikaci, hubnutí i omlazení.

3 největší chyby při hubnutí

Chyby při hubnutí

Hubnutí je tématem každého ročního období, a jara obzvlášť. A tak návodů, rad a tipů na hubnutí není nikdy dost. Nejde však jen o to, co děláte při hubnutí správně. Vaši snahu totiž můžou zhatit i postupy, které jsou z principu špatné, jednoduše chyby při hubnutí. Můžete se pak snažit, jak chcete, a výsledky ne a ne přijít.

Vyhněte se při hubnutí zásadním chybám, zvýšíte své šance na úspěch a naopak snížíte šance jo-jo efektu. Vyhněte se nesprávným postupům, které lze bohužel pozorovat častěji, než by bylo zdrávo. Eliminujte ze svého dietního plánu několik zásadních chyb. O jaké chyby jde? To se dozvíte na řádcích níže.

1. Příliš mnoho omezování, příliš mnoho stresu

Hubnutí je pochopitelně otázkou stravy, avšak pokud jde o přísnou dietu, hubnutí úspěšné nebývá. Jídelníček by měl být vždy pestrý a vyvážený, jedině takový jídelníček je zdravý. A člověk by měl jíst zdravě i při hubnutí.

Přísné nebo jednostranné diety jednoduše nefungují, rozhodně ne dlouhodobě. Ani hubnutí by nemělo znamenat přílišné omezování, protože nikdo z nás nemá tak silnou vůli, aby se dlouhodobě vydržel omezovat. Pokud se v rámci hubnutí omezujeme, po ukončení této omezovací diety budeme možná lehčí, ale kilogramy se záhy vrátí. Hned, jakmile se přestaneme omezovat, přestaneme také hubnout – a začneme tloustnout. To je jo-jo efekt. Chyby při hubnutí se nezřídka projeví právě jo-jo efektem.

Pohoda při hubnutí

Pohoda je důležitá i při hubnutí, stres naopak škodí

Je tu ještě jeden faktor, který souvisí s omezováním. Tímto faktorem je stres. Pokud hubnutí bude původcem stresu, nemůže být úspěšné. Při stresu se organismus nevěnuje naplno zažívání, nevstřebává dost živin, činnost žaludku a střev je oslabená (více se dozvíte v článku Zdravá strava a stres: to nejde dohromady!)

Při stresu nemůžeme dosáhnout ani vysněné postavy tak, aby to bylo zdravé.

  • Nestresujte se proto příliš razantním hubnutím.
  • Neomezujte se příliš ve svých zvyklostech, protože je to pro organismus příliš stresující. Jděte raději cestou postupných a dlouhodobě udržitelných změn.
  • Nezlobte se sami na sebe kvůli případným prohřeškům, naopak. Raději si občas dopřejte něco nezdravého a dobrého, avšak v menším množství. Hledejte zdravé alternativy nezdravých potravin a jídel. Existují!
  • Nevažte se každý den, nečekejte změny okamžitě. Váha vás může zbytečně stresovat. Při hubnutí nejde jen o množství shozených kilogramů, ale také o změnu poměru svalů a tukové tkáně. Změna k lepšímu se může projevovat i mírným nárůstem hmotnosti, protože svaly jsou těžší než tuk.

2. Chyby ve stravování a v jídelníčku

V předchozím bodě jsme upozorňovali na pestrý a vyvážený jídelníček. Zdravé stravování je také pravidelné. Při hubnutí se paradoxně doporučuje jíst častěji tak, aby člověk nepociťoval hlad. Dle této teorie tak metabolismus neustále pracuje a tělo se věnuje zažívání, vstřebávání živin a spalování tuků.

Opakem je tzv. přerušovaný půst, který je založený právě na tom, že organismus vždy nějakou dobu hladoví. Jde o sled hladovění a dobu věnovanou jídlu, založený na myšlence, že pokud se organismus věnuje trávení, nemá tolik prostoru pro spalování tukové tkáně (více o přerušovaném půstu tady).

Jakkoli, přerušovaný půst má u některých své výsledky, zatímco někomu vůbec nevyhovuje.

Zdravá strava a hubnutí

Zdravá strava, pestrý a vyvážený jídelníček – i to patří k hubnutí

Vše je individuální, i při hubnutí, přesto se dá řídit některými výživovými radami a upozorněními na chyby v jídelníčku. Mezi ty nejčastější patří zákaz tuků, velké dávky sladkého ovoce nebo nedostatek tekutin…

Zákaz tuků

Dříve se tradovalo, že tuk je nepřítel a pokud se máme zbavit vnitřních tuků, je potřeba zbavit se i těch vnějších. Tento mýtus již byl překonán. Ani při hubnutí se nedoporučuje zcela eliminovat tuky. Jsou totiž tuky nezdravé a tuky zdravé, obsahují esenciální mastné kyseliny, které lidský organismus nezbytně potřebuje pro své fungování.

Rozhodně neplatí, že jídelníček na hubnutí by měl sestávat pouze z tzv. light potravin, tedy potravin s minimálním obsahem tuku. Naopak, třeba takové ořechy, semínka nebo avokádo, potraviny, které fungují jako zdroj prospěšný tuků, nám v rozumném množství budou užitečné i při hubnutí.

Video: význam zdravých tuků při hubnutí vysvětluje výživový expert Martin Škába:

Velká dávka sladkého ovoce

Zatímco tuky při hubnutí v jídelníčku minimalizujeme, sladkého ovoce jíme více, než je ku prospěchu.

Ovoce, a také zelenin,a je jistě nedílnou součástí zdravého jídelníčku. Je bohatým zdrojem živých enzymů, vitamínů, minerálů a vlákniny. To vše přijde vhod i při hubnutí. Většina druhů sladkého ovoce je však tvořena jednoduchými cukry. S cukry je to podobně jako s tuky. Přírodní ovocné cukry nejsou sami o sobě špatné, naopak, problém nastává, pokud jich jíme příliš mnoho. Při hubnutí se doporučuje konzumovat ovoce v první půli dne, v druhé půli pak raději zeleninu. I některé druhy zeleniny však obsahují velkou dávku cukrů, například kukuřice, zelený hrášek nebo karotka.

Vybírejte si proto druhy zeleniny s vyšším podílem vody.

V poslední době se při hubnutí s oblibou uplatňují smoothies. Často obsahují koncentrovanou energii z ovoce, vyplatí se proto smoothie naředit vodou. Při hubnutí přijdou vhod spíše než čistě ovocné smoothies smoothies kombinující ovoce a zeleninu.

Tady je malá inspirace a recepty, které by se vám mohly hodit:

Nedostatek tekutin

Lidský organismus potřebuje pro své fungování dostatek tekutin, které je třeba přijímat ve stravě. I nápoje řadíme ke zdravé stravě, přestože tím nejzdravějším nápojem vůbec je čistá pramenitá voda, která neobsahuje vůbec žádné kalorie.

Voda je nezbytná pro většinu biochemických reakcí probíhající uvnitř lidského děla, i pro metabolické a zažívací pochody, detoxikaci nebo hubnutí. Voda navíc pomáhá zasytit žaludek, někdy opravdu platí že „hlad je převlečená žízeň“.

Pro rovnováhu tekutin v těle je nezbytná sůl, ovšem jenom do určité míry. Naprostá většina lidí přijímá tolik soli, že škodí. To platí i pro hubnutí. Více v článku: Sůl je nad zlato, ale nesmí jí být moc. Jak méně solit?

Sport a hubnutí

Hubnutí? Bez sportu to zdravě prostě nepůjde

3. Málo nebo moc pohybu

Je jisté, že pohyb ke zdravé životosprávě prostě patří. Pohyb samozřejmě patří také k hubnutí, zdravě shodit kila bez pohybu nejde. Není však pohyb jako pohyb. Některé sporty totiž podporují budování svalové hmoty, její přírůstek se projeví i přírůstkem na váze. Ke spalování tuků navíc dochází především v optimální tepové frekvenci.

Pokud chcete hubnout, hlídejte si tepovou frekvenci a vybírejte si ty správné sporty – více se dozvíte v článku: Který sport je nejlepší pro hubnutí?

Ani ve sportu neplatí okřídlené: „čím víc, tím líp“. Mnohem efektivnější než jednorázový, vysoce intenzivní nebo dlouhý tréning bude více tréningů v rozumných dávkách a intervalech. Nejenže tak bude hubnutí úspěšnější, ale zlepší se tak i vaše fyzická kondice a předejdete riziku možných zranění.


[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář