3 hřejivé tipy pro povzbuzení i detoxikaci

Něco pro zahřátí, hřejivá detoxikace

Zima se své vlády jen tak nevzdává, a tak nám svou sílu ještě demonstruje nezvykle mrazivým počasím. Bez ohledu na extrémní teploty je jaro za dveřmi. Měli bychom se plně věnovat přípravě na jaro, zbavování zimních zásob a očistě organismu, díky které budeme na jaře skutečně svěží, vitální a plní energie. Jenže všudypřítomný chlad nás od těch jarních příprav odrazuje. V hledání za něčím hřejivým pak můžeme sahat po nápojích a potravinách, které nám s očistou příliš nepomohou. Na druhé straně existuje i hřejivá detoxikace, která právě v tomto čase přijde vhod…

Ještě než si na zahřátí dáte svařák nebo grog, zkuste některý ze zdravých zahřívacích nápojů. Co takto ovocný punč bez alkoholu, horké jablko s hřebíčkem a skořicí nebo horkou mandlovou čokoládu s javorovým sirupem a kokosovým olejem? Recepty najdete tady.

Zimní horké nápoje

Něco na zahřátí – zázvorový čaj

1. Zahřívací potraviny a koření

V článku o zimním jídelníčku jsme upozorňovali na zahřívací potraviny, které mají schopnost povzbudit metabolismus. Tyto potraviny zpříjemní chladné dny, přitom prospějí také při snahách o hubnutí nebo detoxikaci. Zrychlený metabolismus jde totiž ruku v ruce se zrychleným spalováním kalorií, odbouráváním tuků nebo vylučováním škodlivin ven z těla.

  • Mezi zahřívacími potravinami najdeme například luštěniny, rýži, jáhly, pohanku, sušené ovoce nebo kořenovou zeleninu.
  • Také křen, česnek nebo cibule nesou zahřívací efekt.
  • Hřejivě působí také zázvor, chilli, kari, skořice, kmín a další koření.

To vše se dá využít pro zahřátí, to vše navíc prospěje metabolismu, spalování a hubnutí. To vše pomůže s hřejivou detoxikací.

Hřejivý čaj, smoothie nebo polévka

Pokud potřebujete rychle a jednoduše zahřát, připravte si zázvorový čaj. Stačí oloupat a nastrouhat kořen zázvoru, zalít vroucí vodou a nechat chvíli luhovat. Zázvorový čaj dokonce můžete obdobně připravit také ze sušeného zázvoru, který běžně najdete mezi kořením.

Zázvor nese zahřívací, ale také antioxidační vlastnosti. Podporuje krevní oběh. Stimulací krevního oběhu se zlepšuje také vylučování škodlivin z těla, například prostřednictvím moči nebo pocení, které pití zázvorového čaje provází.

Podobné hřejivé, stimulační a detoxikační účinky jako zázvor nese také voňavá skořice, kari nebo chilli. Dle chutí a možností si toto koření jednoduše můžete přidat do svého oblíbeného horkého nápoje, polévky, obilninové kaše nebo jiného pokrmu. Docílíte tak ještě většího zahřívacího efektu.

Chybí vám inspirace?

Tady je:

zahřívací potraviny - chlli

Něco pro zahřátí – chilli

2. Aromaterapeutická domácí masáž

Nemusíte se chodit zahřívat do masážního salónu nebo wellness centra. I doma si můžete dopřát špetku té zahřívací aromaterapie, pomůže tomu právě zahřívací koření, které jsme zmiňovali v předchozím odstavci. Takový zázvor, skořice nebo třeba chilli totiž zahřívá a prokrvuje nejenom zevnitř, ale také zvenčí.

Jak na domácí hřejivou masáž?

Prostřednictvím zahřívacího koření si můžete i doma velmi jednoduše připravit hřejivý masážní olej. Stačí jenom smíchat rostlinný olej (olivový, sezamový, mandlový aj.) se sušeným zázvorem, skořicí nebo chilli.

Kvůli příjemné povznášející vůni doporučujeme především skořici. Přimícháte-li k 3 lžicím rostlinného oleje špetku skořice, získáte hřejivý masážní olej. Ihned si můžete začít masírovat zkřehlé končetiny a užívat si, jak se postupně zahřívají a prokrvují.

Pozor! Myslete na to, že zahřívací efekt může být skutečně velký, prokrvení se snadno může stát až podrážděním, k tomu mohou přispět i drobné částečky koření. I proto se v aromaterapii spíše než koření nebo sušené rostliny používají čisté esenciální oleje. Zahřívací účinky nese mnoho z nich, vedle esenciálního oleje zázvor nebo skořice to bude například také esenciální olej hřebíček, rozmarýn, mateřídouška, majoránka nebo jalovec. Všechny se mohou pochlubit i detoxikačními účinky.

Více se dozvíte v článku: Voňavý detox – objevte aromaterapii!

Skořice, koření pro detoxikaci

Něco pro zahřátí – skořice a hřejivé koření

3. Horká lázeň

Většina wellness rituálů využívá příznivého působení tepla a tedy také příjemně prohřívá organismus. K těm nejoblíbenějším rituálům patří saunování, které praktikují lidé po celém světě, aby posílili své zdraví, utužili imunitu a podpořili detoxikaci organismu.

Sauna však není dostupná kdykoliv, když se zrovna potřebujeme zahřát. Dostupná je nám však vlastní koupelna, která nabízí horkou lázeň. Ta sice není tak intenzivní jako klasická sauna, ale svými účinky saunu připomíná.

  • Horká lázeň je jednou z metod hřejivé detoxikace, očisty vnější i vnitřní.
  • Zlepšuje prokrvení kůže i vnitřních orgánů, tím podporuje i jejich činnost.
  • Stimuluje nejenom krevní oběh, ale i lymfatický systém, který se stará o detoxikaci tkání.
  • Teplem se tiší i některé druhy bolesti.
  • Při použití těch správných ingrediencí může horká koupel mírnit projevy některých zdravotních potíží.
  • Může posloužit i jako první pomoc při nachlazení, naopak se nedoporučuje při probíhající chřipce a zvýšené teplotě, protože by mohla organismus až přehřát.

Jak připravit zahřívací lázeň?

Můžete využít zmiňované esenciální oleje nebo bylinky.

  • Čisté esenciální oleje je nejprve nutné naředit buď v hydrofilním oleji nebo některém přírodním emulgátoru jako je med, smetana nebo mořská sůl.
  • Bylinky se nejprve spaří horkou vodou a pak nechají luhovat. Pro základ koupele se pak uplatňuje silný bylinkový nálev.

Více se dozvíte v článku: Detox, relax i dávka energie. Odhalte tajemství bylinkové koupele

Zásady pro horkou koupel

  • Teplota vody by měla být mezi 35 a 39 °C, neměla by přesáhnout teplotu lidského těla o více než dva stupně.
  • Délka koupele by neměla překročit 20 minut.
  • Pozor, horké koupele se nedoporučují kardiakům, obecně lidem trpícím onemocněním srdce, vysokým krevním tlakem nebo zánětem žil. Nedoporučuje se ani lidem náchylným k emboliím nebo těhotným ženám.
  • I zdravým jedincům se může po horké koupeli zamotat hlava, z vany proto vylézejte nanejvýš opatrně.

Méně rizikové, také jednodušší a praktičtější jsou částečné koupele. Pokud půjde o zahřátí, vystačíte si i s prostou koupelí horních nebo dolních končetin.

Jak si dopřát zahřívací koupel nohou?

Koupel nohouPřipravte si nádobu s teplou vodou a jednoduše do ní ponořte nohy. Bokem byste měli mít postavenou další horkou vodu k dolévání. Koupel by vám neměla vychladnout. Stačí 15 minut a rázem se budete cítit jinak.

Po koupeli si nohy řádně vysušte ručníkem a užívejte teplo!

Prohřívací účinky koupele nohou lze podpořit tím, že do koupele přidáte naředěný hřejivý esenciální olej, hřejivé bylinky, také lžičku strouhaného křenu nebo hořčičných semínek. I tak se lze zahřát. A nejenom to. Koupel nohou funguje i jako jednoduchá wellness technika proti bolesti hlavy.

Více se dozvíte v článku: Bolest hlavy – poznejte příčinu v 3 otázkách.

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář