Jak přes svátky nezhatit své hubnutí a na nový rok být fit?

Vánoce, hubnutí, kondice

Bojíte se, že Vánoce, vánoční svátky a vše s nimi spojené zhatí vaše sny o hubnutí a zkazí vám na nový rok postavu? Nebudeme vám nic nalhávat, většina z nás přes Vánoce přibere. Nejhorší, co můžete udělat, je zbytečně se s tím stresovat. Ani výživoví experti z toho nedělají žádnou vědu. Nabrat přes Vánoce kilo nebo dvě je normální. V novém roce se ta kila bez potíží zase ztratí. Horší je, když to je kilogramů víc.

Jak přežít svátky pokud možno ve zdraví, kondici a s rozumnou hmotností? Jak si nepokazit své snahy o hubnutí? Jak být na nový rok fit?

Pomůže držet se několika klíčových zásad. Ty pomohou k tomu, aby vaše svátky skutečně byly pohodové.

 

1. Žádný stres

Vánoce by měly být naplněné hlavně klidem. Bohužel mnoho lidí má toto období spojené se stresem – vánoční úklid, pečení, shánění dárků, rodinné návštěvy… to vše může stát za oním stresem. A lidé mají bohužel tendence stres zajídat.

Při stresu navíc jídlo nedokážeme pořádně vstřebat a využít – více v článku Zdravá strava a stres – to nejde dohromady.

Vánoce, hubnutí, kondice

Vánoce, hubnutí, kondice? Hlavně se nestresujte!

 

Co s tím?

Nestresujte se! Mějte na paměti, že nemusíte mít všechno na 100 %. Vánoce přece mají být především šťastné a veselé. Nejdůležitější je cítit se dobře, mnohem důležitější než to, zda máte splněné všechny úkoly, které jste si na prosinec vytyčil/a.

Také výživová odbornice a zakladatelka společnosti STOB – stop obezitě Iva Málková prosazuje názor, že si máme o svátcích hlavně užívat pohodu. „Nejhorší, co můžeme o Vánocích udělat, je stresovat se, například tím, že si hned od Nového roku stanovíme přísný dietní režim. Bohužel se pak do Nového roku bezmezně přejídáme a kvůli přejídání se ani necítíme dobře,“ vysvětluje odbornice v rozhovoru pro Seznam.cz./1/

Vánoce jsou od toho, abychom si je užili a dopřáli si něco dobrého. Měli bychom se přitom radovat z každé maličkosti, každého úsměvu a chvilky se svými blízkými. Nejde o množství cukroví, které do sebe nacpeme./1,4/

Vánoční svátky a Nový rok

Vánoční svátky a Nový rok. Vyhrají chuťové pohárky nebo hubnutí?

 

2. Špetka střídmosti

Jistěže jsou Vánoce svátky hojnosti. Nejde jenom o dárky, ale také o sváteční hodování, dobré jídlo a vánoční speciality jako je štědrovečerní smažený kapr s bramborovým salátem, pečená kachna na Sv. Štěpána a další vysoce kalorické a nadmíru tučné pokrmy.

Sváteční menu lze přitom relativně snadno odlehčit – hned 4 tipy najdete v našem dalším článku.

Výživový poradce Tomáš Kříž radí jíst po menších porcích, a ne tři dny po sobě, jak tomu často o svátcích v Česku chodí. Doporučuje určit si dva dny, kdy se v jídle nebudeme nijak krotit, ale další dny se už zdržet zásad zdravého a vyváženého jídelníčku./2/

POKUD JE ŘEČ O STŘÍDMOSTI, určitě letos vyzkoušejte přerušovaný půst. Zde je kompletní manuál.

Za největší výživový problém vánočních svátků výživoví experti často shodně určují vánoční cukroví. Poukazují na vysoký podíl bílého cukru, ale také klasické pšeničné mouky. Přitom se dá péct i z jiných druhů mouky a v některých druzích cukroví nahradit nebo zcela vynechat bílý cukr, například v raw kuličkách (recepty tady).

Dle vědců člověk tak rád holduje sladkému cukroví kvůli příjemným požitkům. Sladké jídlo sice zvedá hladinu inzulínu v krvi, ale zvyšuje také hladinu endorfinů – hormonů štěstí a radosti. Příjemné pocity však brzy kvůli výkyvům hladiny inzulínu v krvi vystřídají pocity hladu. Cukr se navíc v těle ukládá v tukových tkáních a v těle se odráží i v dalších negativních jevech. Velmi snadno si navíc vytvoříme závislost na sladkém.

Zkuste proto hledat o svátcích jiné zdroje příjemných požitků než je cukroví a jídlo. Jistě máte kolem sebe svoji rodinu a blízké, kteří vám přinášejí onu radost, kterou bohužel často hledáme v jídle.

Pro svoji pohodu a zdraví nezapomeňte na střídmost nejenom doma, ale i po návštěvách u příbuzných a známých, které k období svátků také patří. I jinde než doma platí, že si klidně můžete dopřát dobré jídlo a pití, ale mělo by jít o rozumné množství.

Vánoční hostina

Sváteční stůl musí být sváteční!

 

3. Něco pro oči

Jedním z tipů, jak sníst méně vánočního cukroví je dát ho pryč z očí. Ve většině českých domácností cukroví rychle mizí proto, že je denně servírováno na stole, dokonce na velkých tácech, a neustále se doplňuje. Přitom by stačil i tác malý nebo dokonce talířek. Jídlo by na svátečním stole mělo být zejména tehdy, když je čas jíst. A není dobré jíst pořád.

Jistě vás nechceme jakkoli ochuzovat o onu sváteční atmosféru, právě naopak. Klidně si dejte tu práci a bohatě vyzdobte sváteční stůl různými ozdobami a dekoracemi. Pokud bude bohatě vyzdobený, bude vypadat dobře i s menším množstvím jídla. A o to jde!

Ořechy

Pokud by něco mělo být na svátečním stole pořád, je to ovoce. To můžete jíst prakticky během celého dne. Zaplníte tak žaludek něčím skutečně prospěšným. Hodí se i miska se sušeným ovocem, ořechy, oříšky a semínka, která jsou v ryzí podobě z výživového hlediska mnohem lepší než v cukroví, kde je provází množství cukru a mouky.

Ing. Hana Střítecká, Ph.D . v rozhovoru pro serveru Férpotravina.cz označila jako nejméně zdravé a nejvíce problémové potraviny vánočních svátků nekvalitní čokoládové figurky. Bohužel pravá čokoláda, resp. kakao v nich takřka chybí, zato jsou bohatým zdrojem ztuženého rostlinného tuku, zejména palmového, jednoduchých cukrů a syntetických éček. Přitom čokoládě jako takové se vyhýbat nemusíme, je to významný přírodní antioxidant. A tak kousky pravé čokolády nebo přímo kakaové boby patří k těm zdravým pochoutkám, které se na vánoční stůl skvěle hodí, vedle zmiňovaných oříšků nebo ovoce./3/

Zdravá střeva, očista střev

Užijte si Vánoce, neseďte doma!

 

4. Pryč s nudou

Sváteční přejídání nezřídka pramení z nudy. Zábava spočívá ve sledování televize a pojídání všeho možného bohužel obvykle patří k doprovodným rituálům. U televize přitom jíme jen tak mimoděk, ani ty největší pochoutky si řádně nevychutnáme a ještě toho sníme více než obvykle.

MUDr. Dita Pichlerová, obezitoložka z OB kliniky Praha na serveru VZP i proto radí, abychom během svátků nezapomínali na pohyb a fyzickou aktivitu. Pohádky v televizi jsou jistě příjemné, ale ještě příjemnější bude taková procházka, výlet, návštěva bazénu, sauny apod. Využijte svátky a volný čas na maximum, neseďte jenom doma. Pohyb podpoří trávení svátečních specialit a přispěje k tomu, abyste se v novém roce, po období svátků a dovolené cítili opravdu dobře a fit./4/

Tak šťastný, pohodový a zdravý nový rok!

 

7 DETOXIKAČNÍCH DIET, SE KTERÝMI ORGANISMUS PROČISTÍTE NEJRYCHLEJI

Tělo se zanáší toxiny a nečistotami i tím, co jíme. Potraviny jsou plné postřiků, těžkých kovů, barviv, aromat a konzervantů. tyto diety vám pomohou tělo rychle pročistit a navíc si pochutnáte. Pamatujte: jíst se zdravě, pestře, čerstvě a lokálně.
Dieta a detox podle Mačingové
Javorová dieta: detoxikace celebrit
Domácí krabičková dieta s jídelníčkem pro zdravé hubnutí
Rýžová dieta – přesný manuál
Jak nastartovat hubnutí? Pomůže i detoxikace
Zhubnout – nejčastější novoroční předsevzetí. Ale jak na to?
3 největší chyby při hubnutí

 

Přehled použitých zdrojů

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář