Jarní jídelníček, který vás nabije energií. Dejte jarní únavě sbohem!

Jídelníček, zelenina

Máte pocit, že vám chybí energie? Potřebujete dobít baterky, ale nevíte, jak na to? Jarní únava umí pěkně potrápit. Příroda je však moudrá. Na jedné straně je jarní únava pro lidské tělo v určité míře přirozená, na druhé straně se však s jarní únavou můžeme přirozeně poprat. Pomůže čerstvý jarní vzduch, pohyb a energie slunečních paprsků. Pomůžou také mladé zelené výhonky rostlin, klíčky a jarní bylinky, ten správný jarní jídelníček.

Tím největším zdrojem energie pro lidský organismus je totiž stále jídlo. Prostřednictvím jídla můžeme své tělo zanést škodlivinami, ale díky odlehčené stravě plné živých enzymů můžeme tělu také dodat energii.

Jak na to? Jak by měl vypadat jarní jídelníček, aby poskytl dávku energie pro jarní dny? To se dozvíte v tomto článku.

Jarní únava nebo dávka energie? Co si vyberete?

JaroNejenom příroda jako taková, i každý lidský organismus se zjara probouzí k životu.

Orgány lidského těla ze zimního útlumu přecházejí do intenzivní činnosti. Místo ukládání a čerpání zásob se nyní zásob zbavujeme, uvnitř lidského těla dochází k výrazným vylučovacím a detoxikačním procesům. Játra pracují více než kdy jindy.

Všechny vnitřní procesy, probíhající v lidském těle zjara, však potřebují dávku energie. Té se nemusí vždy dostávat. Nedostatek slunečních paprsků, kyslíku a živé stravy pak ústí ve známou jarní únavu. Přitom stačí využít toho, co jaro nabízí – vyjít ven na vzduch, načerpat energii slunečního záření a přejít ze zimní stravy orientované na zásoby na stravu jarní. Kvalitní jarní jídelníček podporuje jarní očistu organismu, je zdrojem živých enzymů, vitamínů a minerálů, které představují právě tu nejlepší podobu energie do jarních dnů.

Jak vypadá jarní jídelníček?

Jarní jídelníček má tělu poskytovat vitamín C, který v zimě tolik chyběl. Protože je vitamín C náchylný na vyšší teploty, nejlépe ho tělu dodáte prostřednictvím čerstvých potravin a syrové stravy. Vhod přijde i kyselina listová, zelené barvivo chlorofyl, nenasycené mastné kyseliny nebo vláknina, která je předpokladem správné činnosti střev.

Právě střeva jsou přitom klíčová pro jarní očistu. To potvrzují i výživoví specialisté – více se dozvíte v článku Jarní očista. Jak ji vidí výživoví experti?

Chuť jarního jídla by měla být kyselá. Právě kyselá chuť totiž podporuje detoxikační procesy v játrech. Játrům prospěje také dávka sacharidů. Jednoduché i složité sacharidy se totiž v těle přeměňují na glykogen, hlavní energetický zdroj pro činnost jater. Zdrojem kvalitních jednoduchých cukrů je například ovoce, složité sacharidy zase zastupují zejména obiloviny, například špalda, semínka a luštěniny.

V jarním jídelníčku by neměla chybět čerstvá listová zelenina. Vhod přijdou také mladé klíčky nejrůznějších rostlinek. K dispozici jsou i jarní bylinky, které jsou charakteristické svými očistnými účinky. Medvědí česnek, ale také kopřiva, zelená petrželka nebo pažitka – to vše do jarního jídelníčku skvěle zapadne. To vše podpoří jarní očistu, ale současně dodá tolik potřebnou energii. Zapomínat bychom neměli ani na kysané zelí, které představuje ideální zdroj probiotických kultur pro správnou činnost střev.

Jídelníček, zelenina

10 tipů jak si sestavit jarní jídelníček

  • Tip č. 1

Jezte zejména zeleninu, nejlépe lokální. Zapojte fantazii při kombinaci a přípravě zeleniny. Můžete ji vařit, grilovat, zapékat. Můžete si ji dát v podobě salátů i polévek, poslouží jako příloha i hlavní chod. Lze ji dochutit bylinkami, oříšky, semínky a panenskými oleji. Zelenina skvěle poslouží také v podobě šťáv a oblíbených smoothies.

  • Tip č. 2

Zaměřte se na kyselinu listovou a chlorofyl. Zdrojem mohou být zelené potraviny typu mladý ječmen, zelená pšenice, spirulina či chlorella. Významným zdrojem kyseliny listové a zeleného barviva chlorofyl je i listová zelenina, bylinky a klíčky.

  • Tip č. 3

Využijte detoxikační potraviny, bylinky a koření. Mezi nimi najdete i zelenou petrželku nebo pažitku, které se dají přidat téměř do každého jídla.

  • Tip č. 4

Myslete na příjem vlákniny, která se postará o čistá střeva. Zdrojem vlákniny jsou vedle ovoce a zeleniny také obiloviny a semínka. Semínka navíc ve svém složení nabízejí i nenasycené mastné kyseliny.

  • Tip č. 5

Nezavrhujte všechny tuky. Přestože je jarní jídelníček oproti tomu zimnímu odlehčený a tučné pokrmy rozhodně nejsou vhodné, všechny tuky špatné nejsou. V jarním jídelníčku najdou uplatnění zejména panenské oleje (olivový, lněný, konopný), které jsou mj. prospěšné pro vstřebávání některých vitamínů.

  • Tip č. 6

Přestože je jaro dobou očisty a půstu, drastické půsty pro většinu lidí vhodné nejsou. Naopak, vhod přijde pravidelné stravování, sestávající z více menších porcí jídla denně. Důležitá je také pestrost stravy. Zdravý jídelníček je vyvážený.

  • Tip č. 7

Obloukem se vyhněte fast food. Eliminujte polotovary, tučné pokrmy, červené maso a omezte sladkosti. Místo nezdravých sladkostí si můžete dát sladké ovoce.

  • Tip č. 8

Potřebujete-li nějaké životabudiče, hledejte je v přírodě. Opusťte kofein, alkohol a nikotin, zkuste raději bylinky (ženšen, echinacea, rozchodnice), klíčky, ovocné a zeleninové šťávy.

Energie pro jarní dny může mít podobu dvou vitamínů. Jde o vitamín D, který se v těle vytváří prostřednictvím slunečního záření, a životabudič v podobě přírodního vitamínu C.

  • Tip č. 9

Omezte příjem soli. Místo soli jarní pokrmy dochutí bylinky a koření. Užitečná bude i citronová šťáva nebo umeocet. Kyselá chuť je na jaře žádoucí!

  • Tip č. 10

Nezapomínejte na dostatek tekutin!

 

Ukázkové jídelníčky pro jarní dny

Jarní jídelníček číslo jedna

Sklenice vody s citronem (ještě před snídaní)

Snídaně

Řeřichový salát s kerblíkem, vejci a oříšky

Svačina

Jablko a/nebo hruška

Oběd

Polévka z červené řepy s opraženými slunečnicovými semínky

Kuskus s marinovaným tofu a zeleninou, provoněný bylinkami

Svačina

Tmavý chléb, pomazánka s medvědím česnekem (recept tady)

Večeře

Mrkvový perkelt podle Mačingové (recept tady)

Jarní jídelníček

Jídelníček dle výživové poradkyně Věry Burešové /3/

Snídaně

Celozrnné pečivo, tuňák a baby špenát

Svačina

Sezónní ovoce, může být i částečně povařené

Oběd

Celerová polévka (krém) s dýňovými semínky

Krůtí plátek, vařené brambory, zeleninová příloha

Svačina

Ovocné smoothie (například smoothie z lesních plodů)

Večeře

Bulgur se žampiony a grilovanou zeleninou

Jídelníček, smoothie

Jarní jídelníček pro maminky /4/

Snídaně

Pohanková kaše s obilným mlékem a mandlemi, provoněná skořicí

Svačina

Zelené smoothie

Oběd

Kičadi – rýže basmati, červená čočka, římský kmín a indické koření

Zelený salát zakapaný olivovým olejem a umeoctem

Svačina

Hummus se zeleninou

Večeře

Brokolicová polévka s kokosovým mlékem, bylinkami a konopným semínkem

 

Nápoj, tekutiny, vyvážený jídelníček

Přehled použitých zdrojů:

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář