Lehký letní jídelníček – jak na to?

Letní jídelníček

Léto je spojené s mnoha radovánkami a slastmi. Ano, tradičně se týkají také jídla. Letní prohřešky ve stravování však nejednou mají negativní efekt. Místo toho, abychom si užívali letní dny, se potom trápíme kvůli zažívacím potížím, nepřiměřené únavě nebo nežádoucímu přírůstku hmotnosti.

Léto svádí k přejídání, láká také na nezdravé pochoutky a kalorické bomby s minimálním obsahem mikronutrientů, ale vyplatí se udržet své nezdravé chutě na uzdě. Nakonec to nemusí být ani tak těžké. Existuje totiž mnoho letních potravin a pokrmů, které báječně chutnají a přitom jsou zdravé. Jak na to? Jak udělat letní jídelníček skutečně lehký tak, abychom se lehce v létě cítili i my sami? To se dozvíte v tomto článku.

Začněte u ovoce a zeleniny

Ovoce a zelenina by měla být hlavní součástí letního jídelníčku. Měli bychom si jí dopřávat tolik, že už na nezdravé pochoutky nezbude místo… Že je to příliš fádní? Vůbec ne!

Existuje nespočet druhů ovoce a zeleniny. V létě můžeme ochutnat dosud neochutnané a vyzkoušet také nové receptury. Ovoce a zelenina nabízí celou řadu způsobů přípravy. Dá se konzumovat jen tak, jako zdravá pochoutka, ale poslouží také jako základ mnoha slaných či sladkých pokrmů, v případě zeleniny také jako alternativa klasických, energeticky vydatných příloh. Ovoce či zelenina se mohou stát základem skvělých letních salátů. Z ovoce můžete vykouzlit také skvělé letní dezerty.

Jsou tu také báječné smoothies – lahodné a zdravé drinky, které se dají připravit v tisících různých variacích. Stačí jen trocha fantazie.

Tipy najdete například v našem článku: Máme pro vás úžasné recepty na detoxikační smoothies!

Navíc, v létě je mnoho zeleniny a ovoce dostupnější než kdy jindy. Tuzemské zemědělské výrobky jsou k mání téměř všude a za pár korun. Za rozumnou cenu si můžete dopřát i nejrůznější exotické plody.

Letní jídelníček - zelenina

 

Proč právě ovoce a zelenina?

Ovoce a zelenina jsou bohatým zdrojem vlákniny, která podporuje správnou funkci střev. Napomáhá také očistě střev.

Ne náhodou najdeme některé druhy ovoce a zeleniny mezi těmi nejúčinnějšími detoxikačními potravinami.

Chcete vědět více o vláknině? Komplexní informace najdete v našich článcích 3 důvody, proč do jídelníčku zařadit vlákninu nebo Význam vlákniny pro lidské zdraví.

Vedle vlákniny nabízí ovoce a zelenina ve svém složení také vysoký podíl minerálních látek, vitamínů a antioxidantů, které jsou prospěšné pro fungování celého organismu. Antioxidanty navíc pomáhají ochránit buňky před negativním působením volných radikálů.

Chcete vědět více o antioxidantech? Podívejte se na náš článek: Braňte se předčasnému stárnutí. Pomůžou antioxidanty

Přes cenné složení a prospěšné účinky tvoří největší podíl ovoce a zeleniny voda. Vynikající pochoutky tak dodají tělu užitečné mikronutrienty, ale nezatíží je zbytečnými kaloriemi navíc.

Letní jídelníček

 

Když ovoce a zelenina nestačí

S čím v létě kombinovat ovoce a zeleninu? V zeleninových i ovocných salátech skvěle využijete rýži, kuskus, celozrnné obiloviny, pohanku, kroupy, sóju nebo tofu. A nejenom v salátech.

Ideální letní potraviny najdete i mezi zakysanými mléčnými výrobky. Proč? Nejenže mají ochlazující efekt, ale napomáhají také zažívání díky obsahu probiotik.

Probiotika podporují správné složení střevní mikroflóry, tak bojují i proti nepříjemným zažívacím potížím a zvyšují odolnost organismu vůči škodlivým mikroorganismům.

Více se dozvíte v článku: Probiotika a zdraví. Jak jsou tělu prospěšná?

bezlepková dieta

 

Zdravé letní pokušení

V létě jistě přijdou vhod i nejrůznější semínka a oříšky, které jsou zdrojem energie, kvalitních bílkovin, nenasycených mastných kyselin, minerálů a dalších cenných látek. Vyzkoušet můžete třeba nasládlá sezamová semínka, chutná slunečnicová či dýňová semínka, konopná semínka nebo aztécká semínka chia. Jak? Jednoduše jimi posypejte svůj letní salát, smoothie, dezert nebo jakékoliv jiné jídlo.

TIP: Díky chia semínkům můžete i zhubnout. Doporučujeme dietní koktejly s chia semínky Chia Shake. Klikněte na obrázek a čtěte o účincích. 

Chia Shake dietní koktejly

 

Jako zdravá křupavá pochoutka plná antioxidantů v létě poslouží kakaové boby – jedná se o základní ingredienci pravé čokolády. Jde o jedinou čokoládu, která se nerozpustí ani v těch nejslunnějších letních dnech.

Kakaové boby mají díky svému složení povzbuzující efekt, působí také jako přírodní afrodiziakum. Cení se i pro vysoký obsah antioxidantů. Ty mj. chrání před negativními účinky nadměrného slunečního záření.

Pro zpestření letních jídel máte k dispozici také nejrůznější bylinky. Letní pokrmy oživí například meduňka, koriandr nebo máta.

Mátě se věnujeme v samostatném článku, kde na vás čekají také báječné recepty.

 

Letní hodování v light verzi

GrilováníVýživoví experti doporučují v létě vařit jen krátce. Zatímco pečení nebo smažení v létě není to pravé, k úpravě letních pokrmů přijde vhod dušení, restování nebo grilování. Pochopitelně však záleží na tom, co na gril dáte.

Tučné červené maso na grilu mnohé láká, vyplatí se je však nahradit masem méně tučným, nejlépe bílým drůbežím masem nebo rybami.

Již na začátku jsme vyzdvihovali význam zeleniny v letním jídelníčku, právě ta se na letní gril skvěle hodí, navíc se ideálně kombinuje s prospěšnými bylinkami a kořením.

Aby léto chutnalo opravdu lehce a svěže, vyplatí se vyhnout alkoholickým nápojům. Kalorickou bombou jsou zejména destiláty. Ani míchané nápoje a extra kalorické koktejly pohodovému trávení příliš neprospějí. Pokud si alkohol v létě chcete dopřát, nejlépe uděláte, když sáhnete po vinném střiku.

 

Bez vody je léto nemyslitelné

Bez alkoholu, sycených nápojů či přeslazených limonád se v létě klidně obejdete. Neobejdete se však bez vody. V létě nestoupají jen teploty, ale také potřeba doplňovat organismu tekutiny. Myslete na to a nezapomeňte pravidelně pít.

O pitném režimu se dozvíte více v samostatném článku: Voda a detoxikace. Proč je voda tak důležitá?

Letní jídelníček

 

8 NEJOBLÍBENĚJŠÍCH DETOXIKAČNÍCH RECEPTŮ A JÍDELNÍČKŮ

Po samostatných detoxikačních surovinách a potravinách se podíváme na ty nejsilnější detoxikační recepty a doporučené jídelníčky. Těchto 8 zaujalo čtenáře nejvíce, takže se určitě inspirujte a podpořte přirozenou detoxikaci.
Úžasné recepty na detoxikační smoothies
Základní principy vyváženého očistného jídelníčku
8 báječných letních zeleninových salátů
5 detoxikačních nápojů, které připravíte během okamžiku
Namíchejte si vlastní detoxikační čaj
5 receptů na zdravé domácí nanuky
Jídelníček pro povzbuzení metabolismu pomůže také zhubnout!
Zdravá strava - barevný jídelníček!

 

Použité zdroje, další užitečné informace:

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář