Nabídněte si! Nejdravější kuchyně světa

Japonská kuchyně

Tradiční česká kuchyně nepatří právě k těm nejzdravějším. Hory mouky a bílého cukru, nezměrná kila červeného masa, přemíra živočišných tuků, těžké omáčky, knedlíky a bílé pečivo. To vše charakterizuje českou kuchyni, to vše ještě završuje tradiční pivo, lahodný, avšak vysoce kalorický nápoj. Pokud budete uvažovat o hubnutí, detoxikaci nebo prostě jen budete chtít svůj jídelníček udělat zdravější, inspirací by vám mohly být mnohé světové kuchyně, třeba japonská kuchyně.

Zatímco typická česká strava obsadila dokonce čtvrté místo v žebříčku těch nejméně zdravých diet, existují i kuchyně obecně zdravé, které se můžeme vzít jako vzor./1/ Dnes přitom není problém čerpat z receptů světových kuchyní, dostupné jsou i místní potraviny a nezřídka můžeme zkušenosti přebírat třeba i přímo od místních kuchařů, kteří se vydali do světa na zkušenou.

A kde se tedy inspirovat při hledání zdravých receptů, jídel a potravin?

Japonská kuchyně

Japonská kuchyně – nejzdravější kuchyně světa, a také jedna z nejatraktivnějších

Japonská kuchyně

Japonská kuchyně je velmi osobitá, vyznačuje se dokonalostí, harmonií a pečlivým servírováním. Neobejde se bez tradičních jídelních hůlek, které se využívají téměř pro každý pokrm. Jídlo se i díky hůlkám jí déle.

Japonská kuchyně je bohatá na antioxidanty, typickým příkladem je všudypřítomný zelený čaj. V jídelníčku najdeme především zeleninu, rýži, mořské řasy a mořské plody, ryby, houby nebo sójové potraviny. Pokrmy se připravují nejčastěji v páře, dušením nebo méně často velmi rychlým smažením. Většina jídel se však konzumuje za studena, v čerstvém stavu. Japonské kuchyni chybí koření, vystačí si se zeleným křenem wasabi, sójovou omáčkou a zázvorem.

Japonci vyznávají pravidlo „jez do polosyta“. To se bude hodit každému, kdo fandí zdravému životnímu stylu a ctí zásady zdravého stravování.

Pokud chcete z japonské kuchyně čerpat inspiraci pro svůj zdravý jídelníček, vyzkoušejte sushi (klidně i ve vegetariánské podobě) nebo typickou japonskou miso polévku. Miso polévka se připravuje z fermentované směsi sojových bobů, rýže a mořské soli. Je bohatá na vitamín B12, probiotické kultury a enzymy, které pomáhají s detoxikací organismu. Miso polévku můžete doplnit mnoha ingrediencemi, může jít třeba i o mořské řasy.

Maso po vzoru Japonců nahraďte rybami a nebojte se ani hub jako je například shitake. I tyto ingredience můžete přidat do svého sushi nebo miso polévky.

VÍTE, ŽE směs zelených superpotravin Blendea obsahuje řasu spirulinu a chlorellu pro detoxikaci těla a doplnění energie? 

blendea supergreens

 

Indická kuchyně

Indická kuchyně je velmi pestrá, především v nabídce a zpracování zeleniny. Většina Indů vyznává vegetariánskou stravu, obejde se bez masa, ale rozhodně se neobejde bez rozličných druhů koření. Koření v indické kuchyni najdeme hojně, z hlediska množství v jednotlivých pokrmech i z hlediska počtu druhů. Zatímco u nás známe například indické kari, v Indii jenom kari existuje ve stovkách druhů.

Badyán, kardamom, koriandr, kurkuma, římský kmín, pískavice (řecké seno), fenykl, hořčičné semínko, muškátový oříšek, hřebíček, skořice, šafrán nebo chilli. To je jen malý výčet toho, co všechno co uplatňuje k provonění a dochucení indických pokrmů. V Indii se koření uplatňuje i jako konzervant, který pomáhá udržet pokrmy nezávadné i při zdejších vysokých teplotách.

Právě koření také dává indickým pokrmům léčivé vlastnosti. Celá řada koření se uplatňuje nejenom pro kulinářské účely, ale slouží i v indickém léčebném systému ajurvéda. Jedním z klíčových pilířů ajurvédské medicíny je přitom právě jídlo.

Pokud je pro indickou kuchyni něco typické, je to také jogurt a nejrůznější druhy luštěnin, zejména čočka.

Chcete-li vyzkoušet ryze indickou chuť, stačí málo, stačí koření označované jako garam masala. Jedná se o směs kmínu, pepř, kardamomu a koriandru. Okořenit jím můžete třeba čočku. Rázem získáte jednu z nejčastějších indických příloh.

Mexická kuchyně

Mexická kuchyně

Všeobecně známé, opěvované i zatracované, pálivé chilli papričky mají svůj domov právě v Mexiku. Není divu, že je místní kuchyně pálivá. Avšak je také temperamentní a pestrá, a tak se zde dají najít i nepálivé, zdravé pochoutky. Harmonii chutí doplňuje mnoho druhů koření, zejména listy koriandru nebo avokáda, mexické oregano, merlík vonný nebo bílá skořice. Španělé do Mexické kuchyně naimportovali i česnek a cibuli.

Mexická kuchyně je bohatá na zeleninu a exotické ovoce. Avokádo, které jsme zařadili mezi nejúčinnější detoxikační potraviny, citrusové plody, mango, papája, banány, opuncie, ale také broskve nebo jablka – to jsou základní ovocné ingredience mexické kuchyně.

Na své si přijdou i milovníci sladkých jídel, která jsou v Mexiku provoněná vanilkou a kakaem.

Slané mexické variace jsou tvořeny převážně z kukuřice, dýní, fazolí, paprik a rajčat, které jsou bohatým zdrojem antioxidačních karotenoidů, především lykopenu.

Zdraví Mexičanů se opírá i o zvyk jíst v klidu a mít na jídlo dostatek času.

Dejte si pro zdraví rajčata, fazole nebo třeba kukuřičnou placku, které Mexičané říkají tortilla. Poslouží namísto klasického pšeničného chleba, ale také místo knedlíků či jiných těžkých příloh.

 

Italská kuchyně

Italská kuchyně – nejzdravější kuchyně světa, a také jedna z nejoblíbenějších

Italská kuchyně

Jídlo je v Itálii kulturní a společenskou záležitostí. Je to zážitek. Italové kladou důraz nejenom na kvalitu, ale také na vzhled jídla. Jednoduchá příprava pokrmů se většinou snoubí s několika hlavními chody. Italská kuchyně se tak dá označit nejenom jako nejzdravější, ale také nejatraktivnější nebo nejrozmanitější. Patří také k těm nejoblíbenějším.

Pizza a těstoviny – to jsou snad nejtypičtější italské pochoutky. Zdraví prosluněné kuchyni však dodává především čerstvá zelenina, rajčata, papriky, okurky, artyčoky, lilek, chřest, česnek, také bylinky jako bazalka, saturejka, oregano či petržel, samozřejmě také kapary, olivy a olivový olej. Nechybí ani ovoce, především citrusy, pomeranče, citrony, mandarinky nebo kumquat. Italská kuchyně nabízí to, co zdejší klima a geografická poloha. V jídelníčku jsou tak hojně zastoupeny i ryby a mořské plody, které se uplatňují v mnoha různých druzích pokrmů.

Italská kuchyně nabízí i vynikající sýry jako je parmazán, gorgonzola, mozzarella, ricotta nebo mascarpone. Pochopitelně nepatří k těm nejdietnějším potravinám. Avšak Italové sýry užívají po troškách, i troška stačí k tomu, aby výrazná chuť sýra zpestřila pokrm.

Ve střídmosti se lze u Italů inspirovat. V dietním či detoxikačním jídelníčku jistě využijete i olivový olej, bylinkové pesto nebo vinný ocet. Z italské kuchyně můžete vyzkoušet třeba risotto, polentu (kukuřičnou kaši) nebo hustou zeleninovou polévku minestrone.

Řecká kuchyně

Řecká kuchyně

Řecká kuchyně si zakládá na čerstvých ingrediencích, stravitelnosti a jednoduchosti pokrmů. Přitom využívá také silně aromatické divoké bylinky. Je plná zeleniny, především tmavé listové zeleniny, často v kombinaci s olivovým olejem, bohatým na nenasycené mastné kyseliny, tzv. zdravé tuky. V Řecku zeleninu v jídelníčku doplňují i ryby a mořské plody, hojně v něm najdeme i luštěniny a samozřejmě ovoce. Mají-li potraviny živočišný původ, pocházejí nejčastěji ze skotu, koz či ovcí.

Řekové zdravý jídelníček podporují i tím, jak jedí. Typicky ve velké společnosti, pomalu a na čerstvém vzduchu.

Pokud chcete vyzkoušet něco z řeckých chutí, sáhněte po špenátu v kombinaci s česnekem. Nebo si dopřejte osvěžující řecké tzatziki – okurkový salát s řeckým jogurtem, který je dochucený olivovým olejem, česnekem, pepřem a solí. Zpestřit tzatziki můžete i aromatickou mátou, petrželkou či citronovou šťávou.

Středomořská dieta

Kuchyně Řecka, také jižní Itálie a Španělska se označuje jako středomořská dieta. Je praktickou ukázkou zdravého stravování a moderního životního stylu. Na konci roku 2010 byla dokonce středomořská strava, společná kandidatura Španělska, Kypru, Řecka, Itálie, Maroka, Portugalska a Chorvatska zapsána do seznamu UNESCO jako nehmotné kulturní dědictví lidstva. To už stojí za pozornost!

Další články našeho blogu, které také stojí za pozornost

Zdravá výživa, vyvážený jídelníček

Přehled použitých zdrojů

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář