Trápí vás oteklé nohy? Známe příčiny a máme i řešení

Oteklé nohy - co s tím?

Hubnutí a všechny vaše snahy o krásné postavě, kterou dáte v létě všem patřičně na odiv, můžou zcela pokazit otoky. V létě otoky, zvláště otoky nohou trápí více než kdy jindy. Ano, příčinou můžou být vysoké letní teploty. I v teple však můžete nenásilně, ale účinně proti otokům bojovat. Poradíme vám, jak na to.

Proč nás vlastně trápí otoky?

  • Otoky nohou nezřídka patří k průvodním projevům těhotenství. Zvláště v druhé polovině těhotenství dochází k zadržování vody v těle kvůli vývoji plodu. To se projevuje právě otoky.
  • Oteklé nohy se však zdaleka netýkají jenom těhotenství. Nárůst hmotnosti, který patří k rizikovým faktorům, nebo dokonce obezita trápí velkou část populace. K tomu patří i související problémy, například právě v podobě otoků.
  • K zadržování vody v těle, a tím i otokům, může docházet v důsledku špatné životosprávy, nevhodné stravy, také nedostatku pohybu.
  • Příčiny však mohou být i závaznější. Můžou poukazovat na zdravotní potíže spojené s ledvinami, játry nebo kardiovaskulární soustavou. Příčiny mohou být i zánětlivé nebo infekční.
  • V létě jsou otoky z velké části také důsledkem zvýšené zátěže oběhového systému kvůli horku. Krev z dolních končetin špatně odtéká a hromadí se zejména v oblasti kotníků a lýtek. Jde o dočasné krátkodobé otoky, to však neznamená, že by byly o něco příjemnější. Otoky mohou být kombinovány s potížemi krevního oběhu, ale i mízního systému dolních končetin.
  • V hledání příčin otoků můžeme narazit i na hormony, ostatně hormony v lidském těle ovlivňují bez nadsázky vše. Jsou v úzké vazbě i s hospodařením s vodou a minerály. O důvod víc, proč je hormonální rovnováha tak důležitá.

Nenechte se mýlit. Otoky nohou nemusejí být na první pohled vidět. Zpočátku se mohou projevovat pouze v pocitech těžkých nohou, mravenčení, bolesti nebo křečích.

Voda, pitný režim, zavodnění - odvodnění

Voda je nezbytná pro život, ale všeho moc škodí

Hlavní příčiny

Zásadní je kvalitní pitný režim. Přestože jsou otoky spojeny se zadržováním vody v těle, mohou poukazovat na nedostatečný pitný režim. Může to být tak, že k zadržování vody dochází proto, že má organismus tekutin málo a dělá si proto jejich zásobu.

Oteklé nohy bývají také důsledkem nedostatku pohybu. Sedavé zaměstnání nebo zaměstnání, kdy je člověk celý den na nohou se často odráží právě v oteklých nohou. Souvisí to i s tuhnutím svalů a špatnou funkcí žilního systému. Řešením je tedy zařadit do denního programu pohyb, stačí svižnější chůze, i za tu budou vaše nohy vděčné. Proti zatuhnutí svalů pomůže protahování.

Otoky nohou mohou být projevem i závažného zdravotního problému, jeho léčba by pak měla být pochopitelně v rukou lékaře. Často jsou spojeny s kardiovaskulárními problémy, zejména chronickou žilní chorobou. Ta je také jednou z těch nejčastějších příčin otoků.

Otoky přicházejí i v době, kdy játra neplní všechny své funkce nebo když špatně fungují ledviny. Pak dochází k hromadění tekutin v organismu.

Nohy, otoky nohou, voda

Voda nohy léčí, ale v podobě otoků jim neprospívá

První pomoc

  • Pokud máte po celém dni těžké nohy, jednoduše jim odlehčete tak, že je položíte do vyvýšené polohy.
  • Můžete si prostě sednout do křesla a dát nohy na stůl.
  • Můžete si lehnout a nohy podložit polštářem nebo srolovaným ručníkem.
  • Můžete nohy vleže zvednout a tíhu z nich zkusit setřást.
  • Užitečná může být i studená sprcha nebo chladivá koupel nohou. Ta osvěží nohy ještě více, pokud do vody přidáte výluh z bylinek jako je máta, levandule nebo šalvěj.

5 věcí, které můžete udělat proti otokům

1. Změnit své stravovací zvyklosti

Hlídejte si dostatečný pitný režim, ale i množství soli v jídle. Právě nadbytek sodíku totiž může vést k zadržování vody v těle, stejně tak nadměrný příjem cukru nebo kofeinu. Škodí i alkohol a kouření.

Užitečné mohou být naopak minerální látky, jako je draslík. Najdeme ho například v banánech, avokádu, také česneku, špenátu, pažitce nebo petrželce. Zdrojem cenných minerálních látek jsou i zelené potraviny jako je mladý ječmen nebo zelená pšenice.

Prospěšná je i vláknina, která zajistí správné fungování zažívacího systému. Ideálním zdrojem vlákniny je ovoce a zelenina, které skvěle zapadnou do letního jídelníčku.

V letním jídelníčku také zajisté najdou své místo ovocné a zeleninové smoothies, např.:

Mějte na paměti, že zdravý jídelníček je jídelníček pestrý, barevný a vyvážený.

Melounové smoothie

Zdraví letní jídelníček chutná i pomáhá. Co třeba melounové smoothie?

2. Zaměřit se na odvodnění organismu

S odvodněním organismu mohou pomoci některé potraviny, jako jsou okurky, celer, mrkev, chřest, meloun, černý rybíz, meruňky, brusinky aj.

Pomůžou i bylinky s diuretickými vlastnostmi, například libeček, oblíbené zelené koření, také černý bez, řebříček obecný, jalovec obecný, pýr plazivý nebo přeslička rolní. Všechny jmenované bylinky je však třeba využívat s maximální obezřetností a ohledem na svůj aktuální zdravotní stav.

Odvodnění podpoří správnou funkci ledvin, stejně jako detoxikace ledvin. Protože otoky mohou souviset i s funkcí jater, užitečná by mohla být i detoxikace jater.

3. Dopřávat si masáž

Již byla řeč o tom, že otoky mohou souviset s potížemi krevního oběhu. Krevní oběh je přitom úzce spojený s tokem lymfy. Lymfa je na oběh přímo vázaná. Pokud lymfa neproudí, dochází k hromadění škodlivin ve tkáních a také hromadění tekutin.

Pokud chcete podpořit tok lymfy, je potřeba podpořit krevní oběh. S tím může pomoci masáž, zejména lymfatická masáž.

4. Pravidelně se hýbat

Pohybem dochází ke zlepšení krevního oběhu a také toku lymfy. Pravidelný pohyb je jedním z nejefektivnějších způsobů, jak se vyhnout nejrůznějším zdravotním problémům, zdaleka nejde jenom o otoky nohou. Půjde například o rychlejší chůzi, lehký běh, tzv. jogging, také plavání apod.

5. Nosit vhodnou obuv a oblečení

Své nohy můžeme pěkně potrápit svým životním stylem, ale i nevhodným výběrem obuvi a oblečení. Za potížemi s nohami, zvláště v létě může stát i nevhodná obuv, která nohu příliš obepíná nebo dokonce na některých místech tlačí. Vhodná obuv není jen atraktivní na pohled, ale je především zdravotně nezávadná, volná a vzdušná. Noha by měla dýchat, a to i pokud je obutá, zvláště v létě, kdy se člověk přirozeně více potí.

Pravidla pro zdravotní nezávadnost, volnost a vzdušnost platí o pro letní oblečení včetně spodního prádla. Až si budete vybírat letní oblečení, dejte přednost přírodním materiálům jako je bavlna, len nebo bambus. Tyto materiály jsou nejenom krásné na pohled, ale i příjemné pro pokožku, nedráždí a dokážou odvádět pot. To se v létě hodí.

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář