3 druhy ovoce, které povzbudí odvodnění organismu

Voda k létu prostě patří. Vodní radovánky, koupaliště, moře – to všechno se pojí se sluncem zalitým dny, kdy si naplno užíváme dovolenou a také odhalujeme všechny křivky svého těla. Voda nabízí skvělé osvěžení i zábavu, a je také nedílnou součástí pitného režimu. Kvalitní a dostatečný pitný režim je základním předpokladem pro léto v pohodě. Jenže pokud je vody v organismu hodně, dochází k zavodnění. Přicházejí otoky. Dostavují se nepříjemné pocity, zhoršená nálada, ale i zvýšené riziko možných zdravotních potíží. Odvodnění organismu je právě v létě aktuální, mj. pomůže k tomu, abychom se na dovolené cítili dobře a v plavkách vypadali, jak nejlíp to jde.

Pitný režim je základ

Pokud vás trápí nateklé oči, nafouklé bříško, celulitida nebo třeba otoky nohou, a nemáte přitom žádný zásadní zdravotní problém, můžete vyzkoušet to nejjednodušší řešení. Možná je to právě voda, která vaše problémy odplaví. Zavodnění totiž může být právě projevem špatného pitného režimu, kdy si tělo vytváří zásoby vody, protože jí nepřijímá dostatek.

Ještě než se pustíte do složitějších procedur, zkuste se zamyslet nad tím, zda má vaše tělo dostatek tekutin. Zvláště nyní v létě je pitný režim nanejvýš důležitý. Každý dospělý člověk by měl denně vypít 1,5 – 3 litry vody. Konkrétní množství je pochopitelně individuální. Odvíjí se nejenom od hmotnosti, věku, pohlaví nebo zdravotního stavu, ale také denního režimu, zaměstnání, pohybu, nakonec i aktuální teploty, vlhkosti vzduchu apod.

Vždy však platí, že zdravý pitný režim spočívá v popíjení malých dávek tekutin během celého dne. Vypít jednorázově velké množství vody víc uškodí, než pomůže. Nejlepší tekutinou je čistá pramenitá voda, ale v létě si klidně můžete dopřát i osvěžující domácí limonády.

Co třeba:

  • osvěžující okurková limonáda?
  • lahodná malinová limonáda?
  • levandulová limonáda pro dobrou náladu?

Recepty najdete tady…

Tekutiny, které tělu dodáváme, mohou mít i podobu šťavnatého ovoce s vysokým podílem vody. I ovoce pomáhá doplňovat pitný režim, navíc může podpořit odvodnění i díky obsahu cenných minerálních látek, vitamínů a vlákniny. Které ovoce pomáhá s odvodněním organismu nejvíce?

Ovoce na odvodnění organismu: meruňky

Ovoce na odvodnění organismu: meruňky

1. Meruňky

Zadržování tekutin v těle má často souvislost s nerovnováhou mezi minerály v organismu. Zvláštní úlohu hraje draslík, který se významně podílí na stabilitě vnitřního prostředí. V organismu ovlivňuje hospodaření s vodou, ale nese celou řadu dalších funkcí. Mezi nejvýznamnější přírodní zdroje draslíku patří meruňky, šťavnaté plody léta.

Meruňky jsou prospěšné jako zdroj draslíku, ale i dalších minerálních látek. Ve svém složení nabízejí i vysoký podíl vitamínu A a dalších karotenů, obsahují také vitamín C a flavonoidy, látky s výraznými antioxidačními účinky.

  • Díky svému složení meruňky napomáhají posilovat obranyschopnost organismu.
  • Jako antioxidant chrání tělo před působením volných radikálů, například z nadměrného slunečního záření.
  • Podporují také odolnost vůči nejrůznějším infekcím a působí jako prevence civilizačních chorob.

Je mnoho důvodů, proč si léto zpestřit zářivě oranžovými plodu meruňky, které se do Evropy dostaly z Asie díky starým Řekům. Byla by škoda se v létě o meruňky ochudit, stejně tak i o jejich příbuzné v podobě broskví, nektarinek nebo švestek. Pokud chcete pomoci odvodnění prostřednictvím draslíku, budou se vám hodit i meruňky sušené, stejně tak i zmiňované švestky. Z exotických plodů draslík dodají banány, také kiwi, pomeranč nebo meloun.

Ovoce na odvodnění organismu: meloun

Ovoce na odvodnění organismu: meloun

2. Vodní meloun

Pokud je řeč o odvodnění organismu, vždycky dojde řada i na vodní meloun. Přestože se pro svoji sladkou chuť běžně označuje za ovoce, zemědělci ho řadí spíš mezi plodovou zeleninu z čeledi tykvovitých. Pokud by měl být meloun ovocem, půjde o velkou bobuli, dle starých Řeků doslova o „velké jablko“. Právě Řekové meloun dovezli do Evropy z Afriky. Dnes je i u nás jednou z nejoblíbenějších ovocných letních pochoutek, dokonce se v Česku i pěstuje.

Meloun patří také k nejvýznamnějším přírodním diuretikům, tedy potravin se schopností podpořit vylučování škodlivin ven z těla prostřednictvím ledvin.

  • Díky svému složení, ve kterém nechybějí minerální prvky, vitamíny nebo vláknina dokáže vodní meloun stabilizovat poměr vody a minerálů v těle.
  • Funguje také jako zdroj tekutin.
  • Napomáhá přitom odvodnění organismu, tlumí otoky a osvěžuje tak, abychom horké letní dny zvládli ve zdraví a pohodě.

Náš tip – vyzkoušejte meloun tak, jak ho ještě neznáte.

Dejte si pro odvodnění organismu a letní osvěžení melounové smoothie se zelenými potravinami.

Tady je recept.

3. Černý rybíz

Rybíz je typickým letním ovocem, které se dá najít snad na každé české zahradě. Svůj původ má však v subtropech. Rybíz, lidově nazývaný také víno svatého Jana, je dnes dostupný v několika barevných variacích, vedle červeného nebo bílého, také žlutý, růžový nebo černý. Právě černý rybíz patří z hlediska zdraví prospěšných účinků k těm nejopěvovanějším. Tradičně se užívá také v lidovém léčitelství. Léčivé účinky nenesou jenom listy, ale také bobulky černého rybízu.

Ovoce na odvodnění organismu: černý rybíz

Ovoce na odvodnění organismu: černý rybíz

Černý rybíz nabízí velkou dávku vitamínu C, ale i další vitamíny s významnými antioxidačními vlastnostmi – vitamín A nebo vitamín E. Ve svém složení nabízí také některé vitamíny skupiny B, dále ovocné kyseliny, rozpustnou vlákninu a některé cenné minerální látky – železo, hořčík, mangan aj.

  • Díky svému složení je černý rybíz spojován s imunitou, krvetvorbou nebo zdravým trávením.
  • Má pomáhat při léčbě žaludečních a střevních infekcí, což může být užitečné zvláště v horkém létě.
  • Pro své antioxidační vlastnosti pomůže regeneraci organismu.
  • Podpoří obnovení vnitřní rovnováhy a rovnováhy ve vodním hospodářství.

Zajímá vás více?

Pak by vás mohl zajímat náš článek: Angrešt a rybíz – tradiční plody léta, které podporují zdraví i detoxikaci

Další tipy na odvodnění

Pokud hledáte tipy na jídelníček, který by podpořil vaše snahy o odvodnění organismu, jistě vás budou zajímat i další odvodňovací potraviny. Nejde totiž jenom o ovoce.

Mezi odvodňovacími potravinami bude i celá řada zeleniny. I zelenina funguje jako přírodní zdroj vitamínů a minerálních látek (včetně tolik potřebného draslíku). Prospěšná je i díky obsahu vlákniny.

  • Zaměřte se zejména na kořenovou zeleninu jako je mrkev nebo celer.
  • Užitečná bude i listová zelenina jako je špenát či kapusta.
  • Odvodnění a vylučování škodlivin, tedy detoxikaci organismu podpoří i okurky nebo petržel, jedna z nejlepších odvodňovacích potravin.

Zeleninu si v létě můžete dopřát i v podobě osvěžujících nápojů, např.

Nezapomeňte ani na bylinky. Diuretické účinky nabízí například libeček, také maliník, černý bez nebo přeslička rolní. Další tipy pro odvodnění najdete v článku: Jak na odvodnění organismu?

Máme i tipy pro zdraví v horkých letních dnech. Aby bylo léto, jak má být…

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář