Zábavný pohyb, hubnutí i detox. To je skákání alias jumping!

Jumping, skákání, detoxikace

Trampolína představuje odvětví sportovní gymnastiky, jako samostatná disciplína je také součástí letních olympijských her. Zdaleka však není určena pouze profesionálním sportovcům či akrobatům. V současné době jsou trampolíny a trampolínky v kurzu – a nejenom jako zábavná atrakce. Skákání se netěší pouze přízni dětí. Jako zábavné pohybové aktivitě a způsobu utužení zdraví se skákání věnují téměř všechny věkové skupiny. Pustit se do toho může téměř kdokoliv. Stačí si jenom pořídit tu správnou trampolínu nebo zajít do některého z fitness center, které skákání na trampolínách (jumping) mají v nabídce.

Skákání umožňuje vybít přebytečnou energii, ale je také způsobem aktivní relaxace. Slibuje mnohonásobné zdraví prospěšné účinky, také hubnutí a detoxikační působení.

Jak je to s tím skákáním?

Při výskoku se každá jediná buňka lidského těla potýká s gravitační silou. V některých fázích výskoku může být zatěžována až čtyřikrát větší gravitační silou než běžně. Při maximalizaci výskoku si pak člověk na okamžik užívá stav beztíže, kdy jsou buňky zatěžovány jen minimálně. Následuje chvíle volného pádu s opětovným působením gravitačních sil…

Co je na tom skákání tak zdravého?

Opakující se pohyb nahoru a dolů podporuje krevní oběh, příznivě se odráží v činnosti srdečně-žilního systému. Také reguluje krevní tlak, snižuje hladinu cholesterolu v krvi, funguje jako prevence civilizačních chorob.

Tím, že se při skákání na trampolínách musí lidské tělo vypořádat s působením gravitační síly, dochází k jeho účinnému posilování. To ostatně potvrzují i experti NASA. Ti trampolíny doporučují kosmonautům po návratu z vesmírných misí. Ve vesmíru kosmonauti ztrácejí svalovou a kostní hmotu (běžně až 15 %), skákání na trampolíně je způsobem, jak tělo opět posílit a utužit.

Při skákání dochází k posilování všech buněk lidského těla, každého svalu, včetně hlubokých břišních a zádových svalů, také svalů pánevního dna. Dochází ke stimulaci všech buněk, posilují se i kosti. Mimo to skákání podporuje flexibilitu, učí lepší koordinaci pohybů, zlepšuje rovnováhu a práci s těžištěm těla. I proto trampolíny v rámci tréningu využívají například profesionální snowboardisté, lyžaři nebo hokejisté.

Trampolína přitom nezatěžuje klouby tolik jako jiná aerobní cvičení. Pochopitelně je šetrnější než skákání na tvrdém povrchu.

Jumping, skákání, detoxikace

Trampolíny a detoxikace

Při skákání dochází také ke stimulaci činnosti lymfatického systému. Opakovaně se stlačuje a uvolňuje lymfatického řečiště, skákání funguje jako pumpa pro lymfatický systém. Při skákání se proto podstatně zlepšuje tok lymfy. Pokud lymfa proudí, napříč celým tělem dochází k detoxikaci tkání.

Při výskoku se snižuje tlak působící na chlopně lymfatických cév, tyto chlopně se tak otvírají. Lymfa díky tomu může volně proudit po celém těle. S proudící lymfou dochází k intenzivnějšímu odplavování nahromaděných škodlivin a odpadních produktů metabolismu.

Intenzivní činnost lymfatického systému se mj. odráží na vzhledu pokožky. Skákání pomáhá také proti celulitidě. Ženy na něm oceňují nejenom působení proti celulitidě, ale také pozitivní vliv na hubnutí.

Trampolíny a hubnutí

Detoxikace, hubnutíPři skákání dochází k velkému výdeji energie. Efektivně se spalují kalorie. Dle odborných studií se při skákání spotřebuje až o 15 % energie více než při běhání, navíc jsou mnohem méně zatěžovány klouby.

To vše jsou důvody, proč je skákání na trampolínách tak zdravé a proč ho doporučují i odborníci na zdravý životní styl.

Na svém webu skákání doporučuje například známá specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková/1/.

„Trampolíny určitě doporučuji.“

Margit Slimáková, zdroj: oficiální web Margit Slimákové /1/

Zlepšení fyzické i psychické kondice

Trampolíny přinášejí mnohem více než jenom zlepšení fyzické kondice. Při skákání totiž dochází k vyplavování endorfinů, hormonů, které se starají o dobrou náladu. Skákání na trampolíně proto představuje způsob, jak se vypořádat se stresem. Funguje jako prevence psychických potíží, zlepšuje náladu a také se odráží v kvalitnějším spánku.

Skákání a účinky na zdraví

  • lepší cirkulace krve, podpora kardiovaskulárního systému
  • regulace krevního tlaku, snížení cholesterolu v krvi
  • prevence civilizačních chorob
  • efektivní posilování svalů a kostí, zpevnění těla
  • zlepšení koordinace pohybů a pružnosti
  • stimulace imunitního systému
  • zrychlení lymfatického toku, detoxikace tkání
  • působení proti celulitidě
  • pomoc při hubnutí, prevence obezity
  • kvalitnější spánek, psychická kondice

Trampolíny se pyšní celou řadou příznivých účinků. Mají však i další výhody. Skákání představuje sportovní aktivitu, u které vydržíte. Proč? Protože je to zábava. Potvrzují to všichni příznivci tohoto aerobního cvičení.

Všestranné cvičení zlepšuje náladu a dává prostor pro vlastní kreativitu. Skákat lze mnoha různými způsoby, vysoko nebo jenom kousek nad trampolínu, můžete křížit nohy, skákat rozkročmo nebo snožmo, můžete zapojit ruce. Na trampolíně můžete zakopávat, zkoušet twisty nebo salta, dokonce i tančit. Triků je nespočet, záleží na vás.

Na trampolíně se dá cvičit po celý rok a je vhodná pro celou rodinu.

Kdo může skákat?

Jumping, skákání na trampolíněSkákání na trampolíně představuje pohyb vhodný takřka pro každého. Ocení ho děti, mladí lidé i senioři. Obezřetně by ke skákání měli přistupovat lidé trpící onemocněním kardiovaskulárního systému či některým z chronických onemocnění, pokud chtějí pravidelně skákat, měli by to konzultovat se svým ošetřujícím lékařem.

Trampolínu si můžete pořídit domů, nejde o žádnou závratnou investici.

Pokud máte trampolínu doma, můžete ji využít kdykoliv. Není potřeba nikam chodit.

Na druhé straně si můžete na trampolínu i dojít do některého z fitness center. Skákání na malých trampolínách s opěrným madlem, označované jako jumping, ve skupině a s aktivním lektorem je více motivační. Kolektivní skákání vás vyburcuje k maximálnímu výkonu.

Rada na závěr

Při skákání se pěkně zapotíte, ztratíte hodně vody. Nezapomeňte ji doplňovat! Pitný režim je důležitý i kvůli probíhající detoxikaci.

 

Další články našeho blogu:

Přehled použitých zdrojů:


[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář