4 potraviny proti stresu

Banán proti stresu

I hubnutí je stres. Každý z nás má nějaké cíle a má-li je dosáhnout, neobejde se to bez stresu. Stresem je naplněný každodenní život. Dlouhodobý stres však nikomu neprospívá, proto je důležité se mu postavit. Tím nejjednodušším způsobem, jak se se stresem vypořádat, je jídlo.

Rozhodně nejde o nějaké přejídání, noční vyjídání ledničky nebo nezdravé sladkosti, ačkoli i takto se někteří snaží stres přemoci. My máme na mysli jídlo, které prospěje nejenom nervové soustavě, ale celému organismu – zdravé potraviny proti stresu. Které to jsou?

1. Čokoláda

Asi nikoho nepřekvapí, že čokoláda je skvělou antistresovou pochoutkou. Své o tom ví mnoho z nás. Mnoho z nás v případě krize prvně sahá právě po čokoládě. Jenže běžná čokoláda udělá více škody než užitku. Je v ní mnohem více cukrů a tuků než pravé čokolády z kakaových bobů.

Jednoduché cukry sice mohou dočasně přinést energii, ale jejich hladina v krvi velmi rychle klesá, a tak brzy přichází i útlum a pocity hladu. Pokud chceme bojovat proti stresu je přitom jedním ze základních pravidel eliminovat nadměrné výkyvy hladiny krevního cukru. Právě tyto výkyvy jsou totiž pro organismus stresem, mj. vyvolávají produkci hormonů jako je adrenalin nebo kortizol (hormon stresu).

Bez cukrů (sacharidů) se samozřejmě neobjedeme, ale vhodnější než cukry jednoduché jsou cukry složité, které dodávají energii postupně. Zpět k čokoládě…

Čokoláda, chuť na sladké

Není čokoláda jako čokoláda

Čokoláda jako taková opravdu může přispět k dobré náladě. Platit to bude v případě pravé čokolády s vysokým podílem kakaa nebo přímo kakaových bobů. I kakaové boby můžete s klidem chroupat, pokud potřebujete zklidnit své roztěkané nervy. Pár kousků pravé čokolády dokonce neuškodí ani při hubnutí.

Kakaové boby, kakao a pravá čokoláda patří k silným přírodním antioxidantům. Chrání buňky před poškozením. Chrání před poškozením i buňky mozkové, dokonce podporují regeneraci již poškozených buněk. Kakao obsahuje celou řadu užitečných vitamínů a minerálních látek, například vitamíny skupiny B, vitamín E, hořčík, vápník nebo železo. Všechny tyto živiny jsou přitom nezbytné pro správnou činnost nervového systému.

Čokoláda je také zdrojem látek, které podporují produkci hormonů, které přinášejí pocity radosti a štěstí. Jsou jí připisovány i afrodiziakální účinky.

2. Vlašské ořechy

S vlašskými ořechy a vůbec ořechy je to podobně jako s čokoládou. Pro vysoký obsah tuků jsou často zatracované, ač patří k tomu prvnímu, na co si vzpomeneme, pokud jde o posílení nervů. Ořechy opravdu mají vysoký podíl tuků, zabírají dokonce až 80 % jejich složení. Jde však o nenasycené mastné kyseliny, zejména omega-3 mastné kyseliny, které v lidském těle plní celou řadu významných funkcí. Jsou nezbytné i pro činnost nervové soustavy.

„Ořechy obsahují ty správné tuky, které jsou významné pro psychickou i fyzickou kondici. Je to tím, že pomáhají nastolit rovnováhu v těle, zejména rovnováhu hormonů. Mimo to pozitivně ovlivňují i činnost kardiovaskulárního systému a nervovou soustavu. Působí také jako prevence proti křečím,“ takto vidí vlašské ořechy výživová poradkyně /zdroj/.

Na význam zdravých tuků upozorňuje i výživový expert Martin Škába ve svém videu:

A to ořechy ve svém složení nabízejí i vitamíny skupiny B, vitamín E nebo minerály jako je hořčík. I pro tyto prvky se řadí mezi nejvýznamnější antistresové potraviny a také tzv. brain food, tedy potraviny podporující mentální výkonnost.

Ořešák je přitom léčivý strom, který je prospěšný nejenom pro své ořechy, ale i listy. Ty nesou i mimořádné schopnosti detoxikace. Více se o ořešáku dozvíte v samostatném článku: Ořešák je léčivý, nejenom pro své ořechy.

Podobné složení jako vlašské ořechy mají i další druhy ořechů a semínka, například lněná semínka. Také ty se budou při stresu hodit, ovšem v rozumných dávkách. Řiďte se okřídleným: Všeho moc škodí.

3. Avokádo

Avokádo, plod hruškovce přelahodného, je unikátní obsahem nenasycených mastných kyselin. Jde o zvláštní druh ovoce, které na rozdíl od klasických druhů ovoce neobsahuje takový podíl vody, ale je založen na zdravých tucích.

Avokádo však celkem obsahuje asi dvacítku cenných živin, které mj. pomáhají zvládat stres. Vedle vitamínů skupiny B, kyseliny listové, vitamínu E, hořčíku nebo železa je to i tyrosin.

Tyrosin představuje aminokyselinu, která se podílí na vylučování těch správných antistresových hormonů. Nejde sice o esenciální aminokyselinu, protože si ji lidské tělo umí samo vyrobit, přesto se hodí. Dle studií se totiž tyrosin ve stravě pomáhá lépe zvládat stresové situace. Odráží se ve zvýšené odolnosti a lepší náladě, povzbuzuje činnost mozku.

Avokádo, citron

Avokádo je prospěšné v mnoha ohledech

Díky svému složení avokádo slibuje i harmonizaci hladiny krevního cukru, již bylo řečeno, že i to přispívá k psychické rovnováze. Funguje také jako antioxidant. Mezi jeho účinky patří i schopnost podporovat zdravé trávení a detoxikaci organismu. Avokádo dokonce patří mezi 15 nejúčinnějších detoxikačních potravin.

4. Banány

Banány mají lahodnou sladkou chuť, která poukazuje na obsah ovocných cukrů jako zdroje energie. Přitom jsou však také zdrojem vlákniny, takže nezpůsobují nežádoucí výkyvy hladiny krevního cukru.

Složení banánů nabízí celou řadu látek, které napomáhají vypořádat se se stresem. Jde například o aminokyselinu tryptofan a vitamín B6, které podporují vylučování serotoninu – hormonu štěstí. Hodí se i obsah draslíku nebo hořčíku, minerálů nezbytných pro správné fungování nervového systému.

  • Banán nemá být jen vynikajícím posilujícím, zklidňujícím a antistresovým prostředkem.
  • Pro svůj obsah je prospěšný i pro srdce a kardiovaskulární systém.
  • Díky obsahu fenolických sloučenin podporuje správnou činnost ledvin.
  • Pomáhá od pálení žáhy, obecně napomáhá zažívání a činnosti střev.
  • Doporučuje se i ženám trpícím premenstruačním syndromem.

Není divu, že je banán jedním z nejoblíbenějších druhů ovoce, a to i u nás, kde má velkou konkurenci v podobě domácích plodů jako jsou jablka či hrušky. Uspěje i ve srovnání s dalšími tropickými plody, zejména oblíbenými citrusy, které se obecně spojují s vysokým podílem vitamínu C. Ten banán nenabízí, zato však nabízí vitamíny skupiny B, cenné minerály a další užitečné mikro a makroživiny.

Žluté potraviny - banány

Banány – nevypadají lákavě?

Banán chutná jen tak, stačí ho oloupat.

Poslouží však jako ingredience zdravé kuchyně, například při přípravě super rychlé a super zdravé svačinky a dezertu v jednom – hrníčkového dortu (mugcake). Že nevíte jak na to? Je to jednoduché. Návod najdete třeba tady: hrníčkový dort z mikrovlnky nebo tady: celozrnný cuketový mugcake s čokoládou a Blendeou.

Banán dodá lahodnou chuť a vláčnou konzistenci nejrůznějším koktejlům a smoothies. Inspirací mohou být tyto recepty:

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář