Chcete zhubnout? „Přestaňte držet diety,“ radí odborníci

Dieta a jo-jo efekt. Co s tím?

O dietách toho bylo napsáno již hodně a zdá se, že toho pořád není dost. Kdyby existovala jedna nejúčinnější, nejjednodušší a vůbec nejlepší dieta, nemusely by vznikat pořád nové a nové diety. A také by nebylo tolik lidí, kteří nejsou spokojeni se svojí postavou.

Bohužel, snadné hubnutí neexistuje a tedy ani ta nejlepší dieta. Naopak, mnoho rádoby diet je zdraví nebezpečných. Jak to s těmi dietami tedy je? Jak se v nich vyznat? Jak dosáhnout vysněné postavy a nezničit si přitom zdraví? Odpovědi hledáme na řádcích níže.

ketomix dieta

 

Co to vlastně je dieta?

V prvotním významu byla dieta omezením jídelníčku ze zdravotních důvodů, například žlučníková, jaterní, cukrovková nebo bezlepková dieta.

Dnes se pod pojmem dieta rozumí převážně redukční dieta, která si klade za cíl snížit množství tělesného tuku. Může to být třeba dieta podle krevních skupin, dělená strava, atkinsonova dieta, ketonová dieta, dukanová dieta, mléčná dieta, rýžová dieta, krabičková dieta a mnohé jiné.

Dieta je v tom nejčastějším pojetí i v současnosti nadále řízeným výběrem potravin, jídelníčku a denních dávek jídla, dnes převážně s účelem dosáhnout hubnutí. Jako dieta se přitom může označovat i konkrétní výživový styl, způsob stravování či druh kuchyně, například středomořská dieta.

K dispozici máme nejrůznější návody a mnohé variace diet, inspirovat se můžeme slavnými osobnostmi nebo čerpat z rad a informací výživových poradců. Odborníci jsou však k většině diet převážně skeptičtí. Je to především proto, že diety se snaží různým způsobem omezit energetický příjem a nezřídka znamenají i hladovění, které dlouhodobě vede spíše k přibírání než k hubnutí.

Dieta – prvotní nadšení často střídá jo-jo efekt. Bohužel.

 

Každá redukční dieta má dvě fáze

  • První fáze je hubnutí samotné, které vede k dosažení optimální hmotnosti.
  • Druhá fáze je však mnohem důležitější, je jí udržení dané hmotnosti. Právě s udržením hmotnosti bývá mnohem větší potíž než s hubnutím. Nechvalně známý jo-jo efekt provází většinu tolik opěvovaných diet. Co s tím?

 

Jak předcházet jo-jo efektu?

Pro server Vím, co jím na tuto otázku odpověděl oblíbený výživový odborník Petr Havlíček. Ten doslova uvedl: „Pokud chcete předejít jo-jo efektu, existuje jen jediný způsob. A tím je nedržet diety.“ Petr dále upřesňuje, že držet bychom neměli tzv. blbé diety, kterých je bohužel kolem nás mnoho. „A co hůř, kolem nás je i mnoho špatných výživových poradců,“ upozorňuje dále Petr.

Jo-jo efekt dle Petra Havlíčka přichází tehdy, když změníme své stravovací zvyklosti nevhodným způsobem. Vždy bychom měli nejprve poznat, jak funguje naše tělo. A až na základě pochopení svého vlastního těla, metabolismu a zvyklostí upravit životní styl. Nejenom stravování, ale i pohybové aktivity nebo tolik potřebný (a tolik opomíjený) odpočinek bychom měli přizpůsobit tomu, jak žijeme.

„Jo-jo efekt přitom představuje pouze minimální škodu, kterou můžeme na svém organismu nevhodnými dietami a špatným stravováním napáchat. Hrozí i mnohem větší škody, které ohrožují naše zdraví,“ varuje před laickým přístupem k dietám Petr.

Většina diet dle výživového experta může v krátkodobém horizontu uspět, ale z hlediska dlouhodobého mají téměř nulovou šanci na úspěch. Jednoduše proto, že lidé daná omezení jídelníčků vydrží krátkodobě, ale dlouhodobě to nefunguje./2/

Dieta a jo-jo efekt. Co s tím?

 

Jak se vyhnout jo-jo efektu?

Téměř každá dieta je jako mince se dvěma stranami. Na jedné straně v první fázi vede ke zhubnutí a my tak její přínos vnímáme pozitivně. Dříve nebo později však od diety ustupujeme, ale ta ukazuje i svoji druhou tvář. Tou negativní stránkou diety je jo-jo efekt. Není to o osobním selhání, ale o selhání všech diet jako takových. Diety nás většinou příliš omezují, a tak jsou neudržitelné. Pro úspěch je potřeba nastavit dlouhodobě udržitelný režim, nejenom jídelníček, ale celkový životní styl.

Obdobný pohled na diety jako Petr Havlíček má i další vyhlášená výživová specialistka Margit Slimáková.

 

Držím dietu a nehubnu? Jak je to možné?

Margit Slimáková na svém blogu přesně popisuje situaci, kdy za ní chodí ženy, které drží dietu a přitom neustále tloustnou. A Margit jim radí: „Přestaňte držet diety!“

Mnoho lidí si bohužel plete dietní a zdravou stravu. Diety přitom vůbec zdravé být nemusejí, už jenom proto, že jsou příliš stresující. Ani speciální dietní potraviny však dle Margit nejdou pro zdraví to pravé. Nejenže jsou zbytečné, mohou být dokonce až škodlivé.

Základním kamenem zdravé stravy jsou kvalitní potraviny, a z nich připravené pokrmy. „Zapomeňte na počítání kalorií a dietní potraviny,“ radí Margit. Upozorňuje také na význam pravidelného pohybu a dostatek spánku.

Margit také varuje před nadbytkem jednoduchých cukrů. Pokud máme ve stravě nadbytek cukrů, dochází k tzv. hypergykémii. Máme vysokou hladinu krevního cukru a zvyšujeme tak riziko rozvoje kardiovaskulárních chorob. Cukr ohrožuje slinivku břišní, může vést k rozvoji diabetu druhého typu a dokonce i Alzheimerovy choroby. Je přitom návykovou látkou./3/

Chcete zhubnout? Co takto zdravě?

 

Jak na zdravé hubnutí?

Pokud přijmete fakt, že drastické diety nejsou pro úspěšné, tedy dlouhodobé hubnutí to pravé, zřejmě se budete ptát, co tedy je tím pravým. Jak na zdravé hubnutí? Odpověď jsme tentokrát hledali u Martina Škáby, dalšího úspěšného výživového odborníka, který své rady publikuje i na svém blogu.

Martin Škába vyzdvihuje myšlení a psychiku, které stojí nad všemi těmi výživovými radami, doporučeními a speciálními jídelníčky. Zejména u žen hraje psychika při hubnutí významnou roli. Proto je důležité nejprve zbavit tělo stresu a mysl napětí, uvolnit se a odpoutat od tlaku, který na nás dnes působí ze všech stran.

Jak vypadáme a jak se cítíme, resp. jak vnímáme své tělo je věcí podvědomí. Psychická stránka ovlivňuje tu fyzickou. A tak je i hubnutí nejenom o změně jídelníčku nebo životního stylu, ale také o změnách v mysli, o změně v pohledu na sebe sama. Martin v souvislosti s hubnutím zmiňuje i psychické bloky, které si neseme z minulosti. Neseme si je hluboko v podvědomí, a pokud něco neuděláme s těmito bloky, sebezdravá strava ani cvičení nepomůže. Martin doporučuje vyhledat odborníka, který může pomoci vyřešit mnohé, i psychické blogy, které člověka omezují. Přitom je vhodné současně nastavit pravidla pro detoxikaci, zdravou stravu, správný pohyb či relaxaci./4/

 

5 RAD PRO ZDRAVÉ HUBNUTÍ

  • Vyměňte pojem dieta za zdravý životní styl. Hubnutí není jen o jídle.
  • Správná „dieta“ je taková, aby ji člověk byl schopný udržet trvale. Tak se dá vyhnout jo-jo efektu.
  • Nepřejídejte se, ale ani nehladovějte, myslete na pravidelný stravovací režim a také dostatek tekutin.
  • Odpusťte si občasné (opravdu pouze občasné) stravovací prohřešky. Žádné nejsou tak špatné a škodlivé jako výčitky, které dokážou vzbudit.
  • Zapomeňte na drastické diety, žádný extrém není dobrý. Na druhé straně můžete jako start hubnutí využít nějaký přísnější stravovací režim nebo přímo detoxikaci organismu. Více o tom, jak může detoxikace nastartovat hubnutí se dozvíte tady…
Italská kuchyně

Italská kuchyně – nejzdravější kuchyně světa a také jedna z nejoblíbenějších

 

Mohly by vás zajímat i tyto články našeho blogu:

ketomix dieta

Přehled použitých zdrojů

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář