Zdravá strava: zkuste barevný jídelníček!

Barevný jídelníček

Pro většinu z nás je zdravá strava samozřejmostí, alespoň teoreticky. Víme, že jídlo ovlivňuje naši fyzickou i psychickou kondici, podepisuje se na našem zdraví a pochopitelně také postavě. Nejde jenom o hubnutí, zdravá strava je důležitá vždy. Člověk potřebuje energii, kterou svému tělu dodává právě prostřednictvím stravy.

Přestože si význam zdravé stravy uvědomujeme, v praxi můžeme mít potíž nějaký zdravý jídelníček s vyváženým poměrem základních živin (bílkoviny, tuky, sacharidy), ale také dostatkem mikroživin (především vitamínů a minerálů) sestavit. Pomoci mohou barvy, protože zdravá strava je pestrá. A pestrá strava je barevná.

V tomto článku vám přiblížíme barevný jídelníček.

Význam barev v jídelníčku

Barevný jídelníček

Každá z barev má schopnost nějak ovlivňovat lidskou psychiku. Pokud půjde o barevné potraviny, budou mít schopnost nějak ovlivňovat lidské zdraví. Rozhodně nemáme na mysli umělá barviva a přídatné látky. V případě zdravé stravy půjde o potraviny, které jsou přirozeně barevné. Barvy získávají prostřednictvím přírodních pigmentů, které většinou působí i jako přírodní antioxidanty.

Antioxidační barviva z potravin chrání lidský organismus před volnými radikály, které mohou být příčinou celé řady zdravotních potíží. Barvy se však nepojí jenom s antioxidanty, často jdou ruku v ruce s živými enzymy, vitamíny a minerály, které jsou nezbytné pro správné fungování organismu a působí jako prevence mnoha onemocnění.

Pokud se při sestavování jídelníčku zaměříte na barvy, snáze dosáhnete vyváženého množství všech životně důležitých živin a současně dodáte tělu vše potřebné. Barevný jídelníček vám pomůže s udržením optimální tělesné hmotnosti. Mj. podpoří i činnost imunitního systému. Barvy na talíři budou lahodit také vašim očím. Barevné variace potravin vás budou bavit. Tedy do toho!

Poskládejte svůj jídelníček z několika základních barev…

Barevný jídelníček, zelené potraviny

Barevný jídelníček – vládu má zelená

ZELENÁ BARVA

Zelená poukazuje především na obsah zeleného rostlinného barviva chlorofylu. Chlorofyl má mnohostranné působení na lidské zdraví, mj. má silné protizánětlivé a antibakteriální vlastnosti, zefektivňuje okysličení tkání, podporuje krvetvorbu, také metabolismus a trávení. V neposlední řadě povzbuzuje hojivé procesy a urychluje regeneraci.

Vedle obsahu chlorofylu se velká část potravin zelené barvy pyšní i obsahem vitamínu C, vitamínu K nebo železa. Nezřídka jsou také zdrojem vlákniny. Je jim připisována i schopnost pozitivně ovlivňovat psychiku, ale také činnost jater nebo žlučníku.

Zelené potraviny

  • zelený ječmen a další zelené potraviny
  • špenát a jiná listová zelenina
  • brokolice, cuketa aj.
  • bylinky
  • kiwi
  • avokádo aj.

TIP: Zkuste zelenou směs superpotravin Blendea. Podpoříte detoxikaci, doplníte energii a tělu dodáte cenné živiny. 

 

BÍLÁ BARVA

Bílá je barvou očisty. Bílé potraviny často podporují psychickou i fyzickou očistu a odvodnění. Bývají spojovány s imunitním systémem, kvůli obsahu betaglukanů, lignanů, flavonoidů a dalších antioxidantů.

Bílé potraviny

  • česnek
  • jarní cibulka
  • květák
  • pórek
  • rýže
  • ryby, drůbež a další bílé maso
  • mléko, tvaroh, jogurt aj.

ŽLUTÁ BARVA

Žlutá barva je barvou slunce a působí také jako antidepresivum. Za antidepresiva se považují i žluté potraviny. Ty díky svému složení (vitamíny A, C, E, flavonoidy) povzbuzují nejenom nervový, ale také imunitní a lymfatický systém. Žlutá barva potravin je známkou toho, že může stimulovat metabolismus a podporovat vylučování škodlivin.

Žluté potraviny

  • Žluté potraviny - banánycitrony a další citrusy
  • banány
  • ananas
  • papája
  • žlutá paprika
  • kukuřice
  • broskve, nektarinky
  • žlutá jablka
  • vaječné žloutky aj.

ORANŽOVÁ BARVA

Oranžová je především barva karotenoidů, tedy antioxidantů chránících před volnými radikály. Je to barva vitamínu A, nezbytného pro zdravý zrak a zdravou pokožku. Je to také barva antioxidačních vitamínů C a E. Oranžová barva potravinám předává i dobrou náladu.

Oranžové potraviny

  • mrkev
  • dýně
  • meruňky
  • pomeranč
  • mango
  • sladké brambory aj.

 

Barevný jídelníček, červené potraviny

Barevný jídelníček – když vládne červená

ČERVENÁ BARVA

Červená značí energii. Červená barva potraviny odkazuje na dávku energie, kterou daná potravina ukrývá. Červené potraviny podporují odolnost a výkonnost organismu, také metabolismus, trávení a očistu.

Červená je také barvou krve. Pokud jde o červené potraviny, nezřídka mají na krev příznivé účinky. Snižují hladinu cholesterolu. Působí protizánětlivě.

Červené potraviny

  • chilli
  • rajčata
  • červená paprika
  • červená řepa
  • červená čočka
  • granátové jablko
  • brusinky
  • maliny, jahody, třešně a další ovoce
  • červené víno aj.

 

Barevný jídelníček, modré potraviny

Barevný jídelníček – když vládne modrá

MODRÁ BARVA

Modrá je dobrá a stejně tak i modré či fialové potraviny potraviny, které se svými vlastnostmi podobají potravinám červeným. Příznivě ovlivňují kardiovaskulární systém, zpevňují cévy, podporují krvetvorbu, fungují jako prevence srdečních onemocnění.

Modré potraviny také povzbuzují trávící procesy, naopak zpomalují procesy stárnutí. Často je řadíme mezi antioxidanty.

Modré potraviny

  • lilek
  • červené zelí
  • modré hroznové víno
  • borůvky
  • ostružiny
  • švestky aj.

 

HNĚDÁ BARVA

Hnědá barva je barvou přírody a přirozenosti. Náleží k obilným zrnům nebo semínkům, která jsou bohatým zdrojem vitamínu E, vitamínů skupiny B nebo kvalitních bílkovin.

Hnědé potraviny v sobě nezřídka nesou nenasycené mastné kyseliny a cenné minerální látky jako je železo nebo zinek.

Hnědé potraviny

  • Kakaové bobyhnědá rýže
  • pohanka
  • quinoa
  • cereálie
  • sója
  • semínka a ořechy
  • kakaové boby aj.

 

Barevný jídelníček – chromatická dieta

Barevné jídlo je nejenom lákavé, současně bývá také zdravější – pokud barvy mají přírodní původ. Zkuste se zamyslet se nad tím, jakou barvu má váš jídelníček nejčastěji a především nad tím, jaké barvy vašemu jídelníčku chybějí. Ty potom doplňte.

Pokud to nebudete přehánět s množstvím, můžete barevný jídelníček využít i v rámci zdravého hubnutí. Barevnost potravin řeší tzv. chromatická dieta, která klade důraz na to, aby na talíři bylo vždy hned několik barev. Střídání barevných potravin zajistí dostatek energie pro správný chod organismu i hubnutí. Tato dieta neřeší kalorie ani složení jídla, protože předpokládá, že přírodní barva je předpokladem kvality a výživné hodnoty jídla.

Chromatická dieta je hravá a zábavná, přitom vás nijak neomezuje. Jen je třeba více přemýšlet o tom, co jíte. A tak to má být.

Jak na to?

Chromatická dieta nemá přesně daná pravidla. Dokonce existuje ve dvou různých variantách.

  • Buď budete jíst co nejvíce barevná jídla. Snídaně, oběd, večeře i svačiny budete volit tak, aby v nich vždy byly alespoň tři různé barvy.
  • Anebo si pro každou z barev vyčleníte den v týdnu. Můžete si tak stanovit například bílé pondělí, žluté úterý, oranžovou středu, zelený čtvrtek, červený pátek, modrou sobotu a hnědou neděli. Každý den se pak budete snažit, aby v jídelníčku převládala ona konkrétní barva.

Podzimní detox

Chcete další tipy pro zdraví, zdravou stravu a hubnutí?

Sledujte náš blog:

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář