Zácpa může pokazit celou dovolenou. Jak se jí bránit?

Žena, léto, dovolená, zácpa

Léto je časem dovolených. Dovolená však nemusí vždy znamenat jen relaxaci, odpočinek či aktivity umožňující vybočit za zaběhnutých kolejí všedních dnů. Léto a dovolená bohužel přinášejí také možné zdravotní potíže.

Pokud bychom měli jmenovat největší nepřítele dovolené, vedle úpalu/úžehu, dehydratace či kožních problémů, mezi nimi bude jistě i zácpa (obstipace). Přestože cestovatele častěji trápí průjem, zažívací potíže mohou mít v létě také podobu nepříjemné zácpy. Co s tím? Jak se bránit zácpě? Jak předejít tomu, aby svými příznaky nepokazila celou dovolenou? Existují návody, které fungují jako prevence zácpy. Praktické informace a užitečné tipy najdete na řádcích níže.

O zácpě se příliš nemluví, přesto umí pěkně potrápit

O zácpě, ani té cestovatelské, se příliš nemluví. Dle studií přitom postihuje až třetinu cestovatelů. Týká se především žen, cestovní zácpa údajně trápí čtyři ženy z každých deseti. Odborníci zácpu (obstipaci) definují jako obtížnou nebo méně častou pasáž tuhého střevního obsahu.

Z lékařského pohledu je možné o zácpě hovořit v případě, že je stolice vylučována méně než třikrát za týden. Frekvenci vylučování je individuální. U cestovatelské zácpy se však nezřídka setkáváme s tím, že lidé nejdou na stolici i týden či déle – celý pobyt dovolené. To člověka značně omezuje, zácpa může pokazit jinak úžasné dovolenkové zážitky.

Cestovatelská zácpa se navíc přitom odráží v dalších obtížích. Na dovolené pak můžou vedle nepříjemných pocitů plnosti a nafouknutého břicha trápit i přímo bolesti – až kolikovité bolesti břicha nebo úporné bolesti hlavy, také únava, snížená chuť k jídlu, nesoustředěnost až apatie, podrážděnost, špatná nálada apod. Po vyprázdnění tyto potíže zpravidla mizí. Na druhé straně může dlouhodobá zácpa přerůst až v hemoroidy a další zdravotní komplikace. I proto není radno (dlouhodobou) zácpu podceňovat.

Detoxikace, detoxikace střev - návod

Příčiny zácpy jsou různé

Zácpa může mít různé příčiny. Ojediněle může být projevem jiného zdravotního problému (tzv. druhotná zácpa), častěji však přímo souvisí s onemocněním střev, nedostatečnou střevní peristaltikou, poruchou hybnosti střev apod. Může být také svázána s podáváním některých léků (zácpa je například vedlejším projevem užívání antidepresiv).

Pokud půjde o cestovatelskou zácpu, její vznik je spojován s několika faktory. Bývá většinou podmíněna funkčně, je způsobena vnějšími faktory a psychickými vlivy. Zácpa pak souvisí se změnou prostředí, denního a stravovacího režimu. Odráží také nedostatek pohybu, omezený pitný režim nebo nezdravé stravování.

Základní příčiny cestovatelské zácpy:

  • změny denního režimu a změny ve stravování či jídelníčku
  • stres z nového prostředí nebo stres z příprav na dovolenou, z cesty apod.
  • nedostatečné hygiena na cestách, znečištěné toalety nebo nezvyklé řešení toalet

Další možné příčiny cestovatelské zácpy:

  • nepravidelné stravování, stravovací prohřešky
  • chybějící vláknina ve stravě
  • nízký příjem tekutin
  • omezený pohyb

Prostá zácpa?

Prapůvod cestovní zácpy si můžeme nést už z dětství, kdy potlačujeme nucení na stolici. Důvody bývají různé, nejčastěji jde o stud. Dítě se například ostýchá jít na toaletu v době vyučování. Stud může stát i za potlačováním stolice v dospělosti, například při dlouhé cestě (na dovolenou) se ostýcháme říct si o přestávku na toaletu. Toto potlačování, které je především psychického rázu, omezuje přirozený defekační reflex, až ho úplně utlumí. Může se pak odrážet v potížích se zácpou, kterou nazýváme jako „prostá zácpa“.

Toaleta, ukazatel

Jak si „zadělat“ na zácpu?

Příčiny zácpy mohou být složité, ale většinou bývají zcela očividné. Mnohé odhalí i jeden „pohled dovnitř“. Stačí se zamyslet nad tím, jak se svými střevy zacházíte.

  • Nemáte dostatek pohybu? Pohyb je potřebný i pro správné fungování střev. Pokud se málo hýbete, málo se hýbou i střeva, to se odráží v potížích s vyprazdňováním.
  • Málo pijete? V létě organismus potřebuje zvýšené množství tekutin, nejenom kvůli termoregulaci. Stolice je tvořena ze 75 % vodou, pokud málo pijete, je stolice příliš tuhá, špatně se ve střevech pohybuje a tedy se obtížně dostává směrem ke konečníku.
  • Chybí vám v jídelníčku vláknina? Pak střevní obsah nemůže dostát dostatečného objemu, jednoduše, stolice se nemá z čeho utvářet.

Pokud vás zajímá více o zácpě jako takové, přijde vám vhod náš článek: Zbavte se zácpy. Jednoduše! Užitečné informace najdete také v článku: 80 % imunity je ve střevech. Zaměřte se na střeva. Posílíte zdraví

00_zena_leto

3 tipy proti cestovatelské zácpě

1. Hýbejte se

Jednou z příčin zácpy může být omezený tělesný pohyb. Přestože je léto jako stvořené pro fyzickou aktivitu a nejrůznější sporty, přestože letní zábava bývá aktivní, dovolená zpravidla obnáší také dlouhou jízdu autem, autobusem či let letadlem. Toto prosté sezení se může projevit také v omezené činnosti střev a špatném trávení. Naopak plavání, turistika nebo běh může střeva zase rozhýbat a podpořit trávicí procesy.

Pokud vás tedy trápí zácpa, ať již na dovolené nebo jinde, zkuste se jednoduše více hýbat. Je pravděpodobné, že pohyb se přenese i na střeva.

2. Pijte!

Lidské tělo potřebuje vodu pro správné fungování, neobejde se bez ní správné trávení, nemůže bez ní probíhat ani dostatečná termoregulace.

Více se dozvíte v článku: Voda a detoxikace. Proč je voda tak důležitá?

V létě se přirozeně více potíme, organismus tak přichází o vodu. Také proto potřebujeme v létě pít více než jindy během roku. Někteří lidé přesto pití právě v létě na dovolené utlumují, třeba ze strachu, že nebudou mít na výletě k dispozici čistou toaletu. Chybou je také přísun kofeinu, alkoholu nebo slazených nápojů, organismus tím ztrácí ještě více tolik potřebné vody.

Pokud se tedy chcete vyhnout zácpě, ale i dalším zdravotním potížím, pijte, nejlépe čistou (samozřejmě nezávadnou) vodu. Pijte 2 – 3 litry tekutin denně.

Doporučujeme: očistný ranní rituál se sklenicí vody

a_napoj_limonada2Začněte sklenicí vody i svůj den. Dejte si sklenici vlažné vody ihned po probuzení, ta podpoří vyprazdňování. Poté dopřejte svému tělu nějaký čas, než si dáte snídani.

Po snídani si dojděte na toaletu a alespoň se pokuste o vyprázdnění. Mělo by nastat 15 – 20 minut po ranním jídle. Udělejte z něho svůj ranní rituál.

 

00_vlaknina_zelenina

3. Dbejte na zdravý jídelníček

Základem letního jídelníčku by měla být zelenina a ovoce. Fungují jako zdroj cenných antioxidantů, vitamínů, minerálů a také vlákniny. Právě vláknina je přitom nezbytná pro správné fungování střev. Vlákninu si můžete dát také v podobě cereálií nebo nejrůznějších semínek. Pro vysoký obsah vlákniny jsou prospěšné i houby nebo mořské řasy.

Více o vláknině najdete v našich dalších článcích: 3 důvody, proč do jídelníčku zařadit vlákninu a Význam vlákniny pro lidské zdraví.

kefír

Při zácpě pomáhá i kefír nebo jiné kysané výrobky

Babské rady

Ještě než sáhnete po volně dostupných lécích, můžete proti průjmu vyzkoušet i některé babské rady. Projímavé účinky jsou dle těchto rad přisuzovány například jablkům, švestkám, hruškám, také sušeným fíkům nebo zavařeným meruňkám. Pro bezbolestivé a pravidelné vyprazdňování si můžete dát také psyllium (semínka jitrocele) nebo dle babských rad také lněná semínka (v podobě odvaru nebo macerátu).

Správné funkci střev pomůžou i probiotika.

Probiotikům se věnujeme v samostatném článku: Probiotika a zdraví. Jak jsou tělu prospěšná?

Další letní tipy najdete na našem blogu:

Dovolená

Přehled použitých zdrojů, další informace:

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář