5 tipů jak pít víc

Voda. Jak pít víc?

Pitný režim je v létě důležitější ještě více než kdy jindy. To si uvědomuje téměř každý z nás. Mnohem méně lidí však na dostatečný pitný režim skutečně myslí. A ještě méně lidí pak může potvrdit, že pitný režim opravdu dodržuje. Je mnoho důvodů proč pít, ale návodů na to, jak pít nebo jak pít víc už mnoho není. Prostě pijte. Zní to jednoduše, ale tak jednoduché to není. Jak na to? V tomto článku se dozvíte nejenom to, proč pít, ale čekají vás také praktické tipy na to, jak pít víc. Pokud máte s dodržováním pitného režimu potíže, jistě některé z nich prakticky využijete.

Nejdříve však slíbené důvody, proč pít

Možná vám důvody proč pít pomůžou s dodržováním pitného režimu…

Voda neposkytuje tělu živiny ani energii, přesto je nezbytná pro látkovou výměnu. Bez vody nemohou dostatečně fungovat ledviny, a tedy je omezeno vylučování škodlivin. Ty se během látkové výměny v těle hromadí. Voda umožňuje dostatečné vylučování, plnou činnost ledvin, ale i všech ostatních orgánů a systémů lidského těla. Voda je nezbytná i pro zajištění duševních funkcí. Až 75 % mozku totiž tvoří voda. Voda celkově zaujímá asi dvě třetiny hmotnosti těla dospělého člověka. U dětí je to ještě více.

Více o tom, jak je voda důležitá pro správné fungování lidského organismu najdete v samostatném článku tady.

Nedostatek tekutin ústí v dehydrataci organismu.

Projevy dehydratace

  • bolesti hlavy, únava a malátnost
  • pokles fyzické i psychické výkonosti
  • snížená pozornost a pokles koncentrace
  • celková nevolnost

Mírnou dehydrataci zpravidla provází sucho v ústech, suché rty a suchá pokožka. Může se projevovat také tlakem v okolí žaludku nebo škytavkou.

Začínající dehydratace organismu zpravidla provázejí pocity žízně. Ty však mohou být u některých jedinců potlačeny. Také děti či senioři žízeň nemusí pociťovat ani při vysoké dehydrataci. Jakkoli, pocity žízně souvisejí s dehydratací. Vždy je lepší dehydrataci předcházet a pít i v době, kdy žízeň přímo nepociťujete.

Voda. Jak pít víc?

Pijete dost?

Pijete dost?

  • Ztráta tekutin v objemu 2 % tělesné hmotnosti snižuje až 20 % výkonu.
  • Ztráta tekutin v objemu 5 % znamená přehřátí organismu, hrozí šok a oběhové selhání.
  • Dlouhodobý nedostatek tekutin ústí ve vážné zdravotní komplikace. Hrozí zácpa, ale také selhání ledvin, ledvinové a močové kameny.

„Světová zdravotnická organizace dokonce upozorňuje, že špatný pitný režim je příčinou až 6 % veškerých nemocí lidstva. Jde o nedostatečný příjem tekutin, ale také jejich špatnou kvalitu,“ vysvětluje MUDr. Josef Jakovský. A dodává: „Málokdo si připustí, že například obtěžující bolesti hlavy nebo pokles koncentrace mohou být způsobeny zanedbaným pitným režimem. I mírná dehydratace, pokud je dlouhodobá může vyvolat řadu potíží.“ /4/ Nedostatek vody se navíc projevuje i na vzhledu, odráží se ve zhoršené kvalitě pokožky, vlasů i nehtů.

Kolik tekutin denně vypít?

Dle nutriční terapeutky Bc. Martiny Korejčkové, Dis. by měl dospělý člověk denně vypít 2 – 3 litry tekutin./1/ Příjem tekutin je však individuální, odvíjí se od denního režimu daného člověka, jeho fyzické aktivity, metabolismu nebo stravování. Množství potřebných tekutin se odvíjí také od věku, tělesné hmotnosti nebo pohlaví. Zvláštní požadavky na příjem tekutin klade sport. Při sportu člověk může ztratit až litr vody, ten by měl pochopitelně doplnit.

Vždy je důležité pít v několika menších dávkách v průběhu celého dne. Rizika nepřináší jen dehydratace, ale také tzv. hyperhydratace. Extrémní příjem tekutin v krátkém časovém úseku může vést ke kolapsu. „Mírný nadbytek příjmu tekutin se může odrazit ve zhoršení funkce ledvin. Zatěžuje i další orgány, zejména srdce,“ upozorňuje František Kožíšek ze Státního zdravotního ústavu./2/

Pijete dost nebo málo?

Možná pochybujete o tom, zda pijete dost nebo málo. Vždy však můžete využít ukazatel, který vám spolehlivě odhalí skutečnost. Jde o barvu moči. Tmavě žlutá moč je jednoznačným signálem, že váš organismus potřebuje více tekutin. Pokud pijete dost, barva vaší moči je jen jemně žlutá až čirá.

 

Voda ochucená ovocem

Co pít?

Co pít?

Nejlepším nápojem je čistá voda, odstátá kohoutková voda nebo voda pramenitá. V omezeném množství se pak doporučují minerální vody.

Slazené limonády a nápoje plné umělých aditiv zdraví rozhodně nepřidají. Co s tím? Pokud vám čistá voda nechutná, dá se nenásilně provonět a ochutit. Pomůžou různé bylinky nebo třeba letní ovoce. Skvěle se hodí třeba osvěžující máta nebo meduňka. Obyčejnou vodu zpestří také ovoce ze zahrádky, jako jsou maliny, ostružiny, jahody, rybíz, angrešt aj. Není třeba cukr, stačí bylinky či ovoce a nechat vodu několik hodin odležet.

Náročnějším přijdou vhod různé ovocné šťávy, které se naředí s vodou. K létu se hodí třeba citronová, pomerančová nebo grepová šťáva, nejlépe čerstvě připravená.

Mezi zdravé letní nápoje se řadí také ovocné či bylinkové čaje, pochopitelně ve své studené variantě. Výživový expert Martin Škába doporučuje pít v létě vlažný zelený čaj, který má navíc ochlazující účinky.

Více se dozvíte v článku o chladivých potravinách.

 

Voda. Jak pít víc?

Jak pít víc?

Jak pít víc?

1. Osvojte si ranní rituál se sklenicí vody

Tekutiny bychom měli přijímat průběžně během celého dne, nejlépe začít hned ráno. Tělo totiž ztrácí tekutiny během spánku a po ránu tak může být slabě dehydratované. Rozšiřte svůj ranní rituál o sklenici čisté vody s citronem. Začnete tak s pitným režimem hned po probuzení. Citron pomůže nastartovat váš organismus a vy začnete nový den svěží.

O přínosech vody s citronem se dozvíte více v samostatném článku tady.

2. Mějte tekutiny vždy při ruce

Lidé na pitný režim zapomínají. Pokud však mají nápoj při ruce, automaticky pijí. Připravte si proto láhev s vodou na pracovní stůl, mějte sklenici všude tam, kde během dne trávíte čas. Jistě budete pít více.

3. Pusťte vodu do života

Mějte na mysli to, jak je voda důležitá pro život. A mějte to i na očích. Na lístečky si napište motivační věty,  a ty pak rozmístěte na exponovaná místa po domě. Kam? Třeba na ledničku, na toaletu nebo dveře, kterými často procházíte.

Pamatujte, co říkají odborníci, třeba gastroenterolog a výživový specialista MUDr. Peter Minárik: „Účinnost vody pro organismus bude nejvyšší, pokud ji budete pít rovnoměrně během celého dne. Nejlepší je vytvořit si z pravidelného doplňování tekutin dobrý zvyk.“/1/

4. Při odvodnění vodu doplňte

Kofein odvodňuje. Káva či černý čaj se proto do pitného režimu nepočítají. Naopak, tyto nápoje dehydratují organismus a vyžadují tak zvýšení pitného režimu. S každým šálkem kávy či čaje byste si proto měli dát i sklenici vody. Pokud se to naučíte, máte zase další kousek ze skládačky nazvané dostatečný pitný režim.

 

Pitný režim a jídelníček

Pitný režim a jídelníček – nerozlučná dvojka

5. Vytvořte si jídelníček, který vám sedne

Pitný režim je součástí zdravého jídelníčku, ale platí to i naopak. Jídelníček může pitný režim krásně doplňovat. Jak? Tak třeba polévky a omáčky obsahují vodu a zvyšují tak příjem tekutin. Ovoce a zelenina obsahují vysoký podíl vody a k pitnému režimu také svým dílem přispívají. Anebo tolik oblíbené smoothies. Nejenže je ovoce či zelenina jejich stěžejní ingrediencí, často se i ředí vodou. Představují svačinku i zdravý nápoj.

Přehled použitých zdrojů


[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář