Jablka pro zdraví a detoxikaci. Obyčejné ovoce s neobyčejnými vlastnostmi

Jablka na podzim

Nabídka ovoce v obchodech a na trzích je v současnosti neuvěřitelně široká a stále se rozrůstá. Každý den můžeme vybírat mezi mnoha různými plody, které lákají nevšedními tvary, barvami či vůněmi. Na dosah ruky máme ovoce pocházející z těch nejexotičtějších míst naší planety. Tradiční jablka proto dnes stojí tak trochu stranou. To však nic nemění na tom, že právě jablka jsou tuzemským elixírem zdraví a mládí.

V našich končinách představují snadno dostupný a cenově přijatelný zdroj řady cenných bioaktivních látek, které jsou prospěšné pro fungování celého lidského organismu. Jablka jsou přitom také skvělou součástí dietního nebo detoxikačního jídelníčku.

Jablka na podzimV tomto článku se na jablka, obyčejné ovoce s neobyčejnými vlastnostmi, zaměříme.

Je totiž doba podzimní sklizně, a tak informace o účincích a využití jablek jistě přijdou vhod.

V říjnu mají jablka dokonce svůj svátek. Den jablek připadá na 21. října, navazuje na Světový den výživy (16. října) a Týden boje proti rakovině (8. – 14. října).

O tom, že jablka s 85 % vody, nízkou kalorickou hodnotou, ale vysokým obsahem nutričně zajímavých látek, ideálně zapadnou do zdravé výživy, není pochyb. Méně známé je to, že konzumace jablek funguje jako prevence rakoviny střeva. Jablka příznivě ovlivňují činnost střev, podporují trávení a metabolismus, pomáhají také od některých zažívacích potíží. Tím však výčet jejich léčivých účinků ještě zdaleka nekončí…

 

Proč jíst jablka?

Již od pradávna si lidé jablka dopřávají jako lahodné ovoce. Jejich úžasnou chuť oceňovali i ve starém Řecku, kde je uctívali jako ovoce boha rozkoše. Středověcí panovníci si kulatých plodů cenili natolik, že se zlaté jablko stalo jednou z královských a císařských insignií. Jablko zdobilo bohaté hostiny šlechty, ale nechybělo ani na stolech těch nejchudších. Také dnes je dostupné každému.

Existuje nespočet odrůd jablek rozličných barev a chutí, u nás patří k těm nejoblíbenějším Idarety, Jonathany, Kmínové Renety, Matčina jablka nebo Golden Delicius.

Jablka se přitom dají konzumovat přímo, chutnají strouhaná, vařená či pečená. Mohou se kombinovat s dalším ovocem, ale i zeleninou. Provoněná kořením jako je skořice či hřebíček se stanou základem či ingrediencí nejrůznějších dezertů a koláčů, ale také kompotů, džemů a pyré. V neposlední řadě poslouží jako základ smoothies a zeleninových šťáv.

Výhodou jablek je také to, že jsou dostupné po celý rok a dají se jednoduše dlouhodobě uchovávat.

Jablko však není jen úžasnou pochoutkou, ale nabízí také celé spektrum zdraví prospěšných účinků.

Jak praví jedna stará moudrost:

„Dej si jedno jablíčko denně a nebudeš potřebovat lékaře.“

 

Zdraví prospěšné účinky jablek

  • příznivě ovlivňují celou zažívací soustavu
  • pomáhají při žaludečních a střevních potížích
  • ulevují při zácpě, ale i průjmu
  • normalizují stav střevní mikroflóry
  • podporují metabolické pochody a trávení
  • podílejí se na vylučování toxických látek z těla
  • zvyšují sekreci žluče
  • stimulují funkci jater
  • mají močopudné účinky
  • snižují hladinu tuků v krvi
  • pozitivně působí na kardiovaskulární systém
  • jsou prospěšné pro mozkovou činnost
  • zklidňují při psychickém napětí
  • mají antioxidační vlastnosti
  • působí protizánětlivě
  • posilují imunitní systém

Jablka zelená

 

Vitamínová pochoutka

Denně si můžete dopřát tolik jablek, kolik jen chcete. Jablka obsahují převážně vodu a mají minimum kalorií. Zato ve svém složení nabízejí vitamíny skupiny B, vitamín C, E, betakaroteny nebo kyselinu listovou. Jsou také zdrojem minerálních látek (draslík, železo, měď, zinek, křemík, vápník nebo hořčík). Mohou se chlubit obsahem antioxidantů nebo enzymů, které se podílejí na zdravém zažívání. Spolu s organickými kyselinami (kyselina jablečná, citronová, jantarová, mléčná, salicylová) se starají o zdravou střevní mikroflóru. Obsažené taniny zase jablkům dávají protizánětlivé vlastnosti.

JablkaJablka vynikají také obsahem flavonoidů, zvláště kvercetinu. Ty jsou prospěšné pro kardiovaskulární systém, brání ukládání cholesterolu v cévách a působí proti krevním sraženinám. Také podporují funkci jater, zvyšují produkci žluče a snižují riziko vzniku žlučových kamenů.

Sladkou chuť dává jablkům převážně fruktóza (jednoduchý ovocný cukr). K jejímu metabolismu není třeba inzulín, proto jablka snášejí i diabetici. V kombinaci s obsaženým pektinen se cukry z jablek uvolňují do krve pozvolna a eliminují tak nežádoucí kolísání hladiny krevního cukru.

Pektin, jablečná vláknina, má však i další prospěšné působení. A to i přesto, že v trávicí soustavě takřka nedochází k jeho vstřebávání. Pektin povzbuzuje činnost střev. Prochází trávicí trubicí, kde zachycuje nejrůznější odpadní látky a podporuje jejich vylučování se stolicí. Mj. absorbuje také žlučové soli a nepřímo se tak podílí na snižování hladiny cholesterolu v krvi. Pektin čistí střeva a přispívá k optimálnímu složení střevní mikroflóry.

jablečná dieta

 

Jablečná detoxikační kúra

Jablka červenáJablka vynikají schopností regulovat řadu tělesných funkcí, posilují imunitu a mají příznivý vliv na trávení. K detoxikaci organismu údajně stačí i jedno jablko. Pokud si je dáme před spaním, pomůže nejenom s usínáním a kvalitnějším spánkem, ale během spánku se postará také o odbourání škodlivin. Ty se pak ráno se stolicí vyloučí

ven z těla.

Ještě výraznější účinky slibuje třídenní až pětidenní jablečná kúra.

Během této jablečné diety se konzumují pouze jablka (1 – 2 kg denně), které se zapíjí dostatečným množstvím vody (2 – 3 l denně). Jablka detoxikují organismus, odbourávají také kyselinu močovou, a tím ulevují při revmatismu a dně.

Užitečný je i tzv. jablečný den, nejlépe, pokud si ho dopřáváme pravidelně.

Aby jablka přinesla všechny možné bioaktivní látky, konzumují se i se slupkou. Musejí však být chemicky neošetřená, v BIO kvalitě či z vlastní zahrádky.

Jablka v rámci jablečné kůry pojídáme syrová, ale mohou být i strouhaná, sušená, pečená nebo vařená. Zásadně se nesladí, ale lze je okořenit skořicí, hřebíčkem či zázvorem. Pokud je vaříme, vypijeme i vodu, ve které se vařila. Můžeme si je dopřát i jako čerstvou jablečnou šťávu.

Účinek jablečné detoxikační kůry můžeme zvýšit i popíjením nápoje připraveného z 0,5 l vody a 2 lžic jablečného octa. Jablečný ocet aktivuje metabolismus a detoxikační procesy.

 

Mohly by vás zajímat i další články:

 

Zdroje, další informace:

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

O autorovi Radka Křivánková

Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

Vložit komentář